Ända sedan Twitter lanserades för 10 år sedan har begränsningen på 140 tecken varit deras signum. Men nu ändras detta och rykten gör gällande att fler förändringar är på gång.

Fördelar och nackdelar med 140 tecken som begränsning

Fördelarna med begränsningen har varit att man tvingas vara kort och konkret och att 140 tecken inte kräver mycket tid för att skriva. Sannolikt är det anledningen till att många kända personer har använt just Twitter som kanal ut mot publik och media, vilket också givit Twitter en stark position bland de stora tjänsterna inom Sociala Medier. Den som i dag har flest följare är artisten Katy Perry (@katyperry) som för närvarande har 92.854 243 följare. Även om inte Twitter kanske fått samma genomslag i Sverige som till exempel i USA så är tjänsten bland annat flitigt använd inom svensk media.

Nackdelarna med begränsningen av antal tecken är så klart om det man vill säga inte ryms i en tweet. Självklart kan man dela upp det i flera, men risken blir att läsare inte kan se sammanhanget eftersom det kan komma andra tweets emellan eller om man bara ser en av dem och inte förstår sammanhanget. En vanlig lösning är också förkortningar som dock ibland gör budskapet lite svårare att ta till sig. Dessutom belastar länkarnas längd antalet tecken vilket gjort det svårt med långa länkadresser (URL). Utifrån det problemet grundades tjänsten Bitly 2008 som gjorde långa länkadresser kortare. Några år senare löste Twitter själva detta behov med en egen inbyggd tjänst, men länkar räknas fortfarande in i de 140, om än i en förkortad variant som använder 23 tecken.

Twitter på smartphone

Nya förutsättningar – mer textutrymme för Tweets

Igår, 19 september, ändrades förutsättningen för begränsningen något när begränsningen inte längre belastas av de bilder, videos och GIF-animeringar man laddar upp och inte heller om man använder den inbyggda omröstningsfunktionen. Det betyder att man alltså får utrymme att skriva några ord till när man delar något av dessa. Kanske framstår inte förändringen så stor, att man nu kan använda några ord till i varje tweet, men som de flesta som använt Twitter märkt är det ofta mycket värt.

Inte heller retweets eller replies kommer räknas in i den klassiska begränsningen längre. Man kan till och med retweeta sina egna inlägg utan att det räknas. Detta kanske blir den största skillnaden då en retweet eller reply med citerad text tidigare kunde ta stora delar av de 140.

Varför begränsningen på 140 tecken?

Ursprunget till begränsningen är faktiskt SMS-meddelanden och deras begränsning på 160 tecken per meddelande. Twitter baserade sin tjänst på samma men reserverade 20 tecken till användarnamn.

Kommer fler förändringar för Twitter?

Det finns så klart rykten om att det kommer fler förändringar på Twitter. Bland annat gäller det att länkar och sk handles (t.ex. @skapaab) inte skall inkluderas i de 140 tecknen. Ett rykte är att man överväger att släppa begränsningen för en betydligt större textmängd, men där bara 140 är synliga och resterande kräver att man “öppnar” dem via en länk typ “läs mer”. Men frågan är om inte sistnämnda i så fall innebär att Twitter tappar det som är unikt med tjänsten.

Vi på Skapa har hjälpt våra kunder med sociala medier så länge som de funnits och har tillsammans mycket erfarenhet. Skulle ni vilja ha hjälp med att hantera era sociala medier, skapa innehåll till dem eller en strategi för sociala medier träffas vi gärna för att diskutera förutsättningar, önskemål och ambition. Kontakta mig på det vis som bäst passar dig; via e-post, telefon 0709-731763 eller via någon av Skapas sociala mediekanaler till exempel Facebook, LinkedIn eller då självklart Twitter där jag hoppas ni vill följa oss.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *