SEO är en naturlig del i Skapas erbjudande och en självklarhet för alla som vill synas på webben idag. För en tid sedan publicerade vi en fullmatad artikel om SEO på www.lemoon.se, som en del i Mindroutes populära webbskola. Nu publicerar vi den i sin helhet även här på Skapa.se. Om du har fler önskemål kring ämnen som du vill lära dig mer om så tveka inte att kommentera det här inlägget och berätta vad du helst vill läsa om!

Gör så att både dina besökare OCH Google gillar din webbplats!

Trots att SEO som ämne både är djupt och brett så kan man med relativt enkla medel sökmotoroptimera sin webbplats. Främst måste man ha kunskap om fyra punkter

· Hur man skriver relevant och välskrivet innehåll

· Hur sökmotorerna fungerar

·Hur man skriver välskriven kod

· Hur man drar nytta av länkning till och från relevanta webbplatser

Relevant och välskrivet innehåll

När det gäller innehåll måste man, förutom att föra fram sitt budskap, även tänka på hur besökaren vill och kommer att ta till sig texten. Det är viktigt att texten är anpassad till målgruppen. Ska man beskriva sockermolekylens uppbyggnad eller hur god en sockerbit är…

Samtidigt som man ska optimera sin webbplats för sökmotorerna ska man alltid tänka på att skriva text för människor inte för sökmotorerna. Är inte en text läsbar och intressant spelar det ingen roll om nyckelord X har använts Y antal gånger för att matcha sökmotorns algoritm.

Det bästa resultatet får man alltså om man gör sin text läsbar och intressant för besökaren samtidigt som sökmotorn uppfattar den relevant sett till uppbyggnad och nyckelordfrekvens.

Sökmotorerna

För att anpassa sina sidor för sökmotorerna måste man veta dels hur informationsinhämtningen går till och dels hur sidor hanteras hos exempelvis Google.

Sökmotorerna använder sig av så kallade web crawlers för att hämta innehåll om sidor på internet. Dessa crawlers fungerar som basala besökare som inte tar hänsyn till extravagant form och färg. Det är därför viktigt att man inte döljer innehåll i bilder eller som icke-indexerbar text i Flashfiler.

För att bedöma en sidas relevans och popularitet har sedan sökmotorerna avancerade algoritmer och regler. Dessa regler tar hänsyn till allt från ordfrekvens, metataggar och länkar till uppdateringsfrekvens, domänålder, innehållsstruktur, mm.

Välskriven kod

Hur pass väl en sida tas emot av exempelvis Google, baseras till viss del på hur sidan är uppbyggd. Det är viktigt att använda alla de medel som finns tillgängliga för att göra sin sida så korrekt som möjligt. Man bör se till att de mest tongivande metataggarna är korrekt ifyllda, att tagghierarkin är korrekt och överensstämmer med innehållet samt att html-koden är korrekt. Använder man ett etablerat publiceringssystem (som exempelvis lemoon) får man ofta god hjälp på vägen med både metataggar och html-kodning.

Länkning

Länkning är ett av de mest fundamentala begreppen för att värdera en sidas popularitet. En länk är ju ingenting annat än en rekommendation från någon att besöka ens sida.

Att få trafik från så många relevanta källor som möjligt är en viktig parameter när man drar trafik till sin webbplats. Sökmotorerna ser länkar som en popularitetsfaktor och bedömer således en sida med många relevanta inlänkningar som mer intressant än en med få, trots att innehållet i övrigt kan vara identiskt. Google gillar bloggar, dels för att webbplatsen blir uppdaterad ofta men också för att de ofta genererar värdefulla länkar. Både Skapa och lemoon har webbplatser som är byggda som bloggar.

I sin jakt på inlänkningar får man dock inte falla för frestelsen att använda exempelvis länkfarmar. Det kan stå en dyrt och kan till och med leda till uteslutning hos sökmotorerna.

Andra tips

För att följa sin webbplats popularitet och för att förstå sina besökare kan man använda ett verktyg för att analysera besöksstatistiken. Vi rekommenderar Google Analytics. Genom att fokusera på en hanterbar mängd parametrar kan man experimentera med sitt innehåll och se hur det påverkar exempelvis besökarantal, tid de spenderar på webbplatsen och hur trafikkällornas fördelning förändras.

Med verktyget Yahoo Site Explorer kan man snabbt få överblick över vilka webbplatser som länkar in till ens webbplats.  Det är en värdefull och intressant information.

Sammanfattning – ta hand om din mest värderade besökare!

Om du hade en besökare som rekommenderade alla sina kontakter att besöka din webbplats, skulle du säkert vilja ta väl hand om honom eller henne. Google är just en sådan besökare. Om innehållet är relevant och uppdaterat, navigationen enkel och tydlig, strukturen uppbyggd på rätt sätt, så kommer Google att gilla din webbplats och rekommendera den. Och gillar Google den, så gillar dina besökare den också.

Hör gärna av er om ni vill diskutera sökmotorer, sökmotorannonsering, bloggar, viral marknadsföring, e-postmarknadsföring, eller något annat ämne som klassar in under begreppet ”online marketing”, till erik.ekholm@skapa.se, på telefon 031 3011151.

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Artikeln har 2 kommentarer

  1. TPPI Svara

    Hej!

    Fick några tips som jag inte hade koll på sedan innan. Till exempel yahoo site explorer. Ska kolla in den direkt 🙂

    Tack för bra info!

    Mvh Emelie

  2. Sofia Svara

    Emelie,

    Tack för kommentaren. Riktigt skoj att du fick verklig nytta av våra tips! Det var ju liksom det vi ville…

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *