Vi på Skapa förespråkar starkt att företag skall använda sig av webbstrategier och webbanalyser för att nå målsättningar inom marknadsföring, kommunikation och varumärkesutveckling. I webbstrategin skall det finnas utrymme för olika digitala media som kampanjwebbar, bloggar, DVD och mobil teknik. Nu får våra tankar kring webbstrategier starkt stöd av tunga, strategiska, rådgivare till USAs president George Bush.
En av de strateger som nyligen poängterat vikten av att ha en bloggstrategi är Karl Rove, som aktivt arbetat med bloggstrategier sedan 2006 och just nu är på besök i Sverige. Han menar på att det krävs allra minst en väl uttänkt och planerad bloggstrategi för att få ut ett budskap och få uppmärksamhet för den. Han menar också på att företag och politiker bör engagera sig i andras bloggar genom att läsa, kommentera och följa innehållsutveckling. På så vis kan man aktivt delta i en debatt där det faktiskt finns en publik. Det är viktigt att tänka på att när man kommenterar en blogg så måste ske öppet och inte anonymt – annars riskerar du ditt företags eller organisations trovärdighet.
Bland annat har Expressen, SVD och Dagens Media skrivit en artiklar om Karl Roves bloggstrategier. Vill du samla ihop dina favoritbloggar och få en överskådlig bild över uppdateringar och utveckling så lägg upp dina länkar på den förträffliga tjänsten www.bloglines.com.
Vill du ha hjälp att utforma en bloggstrategi så tveka inte att kontakta oss på Skapa!