Statistik är fantastiskt roligt om det är enkelt att tyda. Vi jobbar frekvent med Google Analytics för våra kunder för att följa upp deras trafik och statistik för deras webbar, men den informationen är bara synlig för de som har inloggning. Dessutom listas det i Google Analytics så pass mycket information att det lätt kan bli svårt att läsa ut vad som är vad. För den som ej är van att arbeta i systemet krävs det att man först kommer över en viss tröskel samt att man förstår vilken data som är intressant att följa.

För ett tag sedan snubblade jag över en sajt på nätet som visar hur många interaktioner som görs per sekund hos företagsjättarna. Den kräver ingen inloggning och det kan knappas bli enklare än så här om man bara vill veta rent generellt hur aktiva de olika tjänsterna är.

Är du nyfiken på statistik och uppföljning av sociala medier, tveka inte att kontakta oss så tar vi gärna ett snack om det.

Livestatistik för sociala medier

Exempelvis har det under skrivandets stund skapats 8228 konton hos Twitter och 4263600 tweets har gjort. Totalt har 1496 timmar film laddats upp till YouTube och hos Facebook har det klickats “lite” på like-knappen, nämligen 39042608 gånger.

Hos Battle of the Internet Giants får man en enkel överblick av hur de olika sociala tjänsterna genererar data. Men, förutom detta kan man även kolla lönsamheten per sekund hos jättarna.

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *