Sökmotoroptimering hit och Googleeffekt dit. Orden går som en löpeld genom ledningsgrupper och marknadsavdelningar, skapar frågetecken, ökar trycket på kunskap och på ny kompetens. Men varför i hela världen ska du egentligen bry dig om Google?

Google har makten att skicka dig fler besökare

Vilken bransch du än befinner dig i och hur insatt du än är i webben så har du säkert hört talas om den allsmäktige Googleeffekten. Effekten som sker då du optimerar ditt innehåll på webben för att nå större synlighet i Google. Effekten som placerar dig och ditt företag högre upp i Googles söklistor och som därmed också har makten att skicka er nya och fler besökare.

Kanske har du redan någon som gör det där åt dig, en SEO-konsult med siktet inställt på att driva in största möjliga antal besökare. Kanske har du även köpt dig sökordsannonser och under perioder lyckats knipa högstaplaceringen till vissa branschknutna nyckelord.

Att du arbetar för att synas i Google är utmärkt, då har du förstått att Google spelar en stor roll på webben. Vad du nu kanske är redo för är nästa utmaning: Google har nämligen inte bara möjligheten att skicka dig fler besökare, utan även makten att skicka dig rätt besökare.

Google har makten att skicka dig rätt besökare

Det hela handlar alltså om att synas på webben. Och visst kan ett maximalt antal besökare ses som en prestation i sig. Men hur värdefulla är de där besökarna egentligen om de i slutskedet inte kan förvandlas till faktiska kunder?

Så varför inte ge Google en såpass bra bild av vem du och ditt företag är, så att ni hamnar i toppen på rätt sökningar och attraherar rätt användare, snarare än så många som möjligt? Det är helt enkelt dags att börja prioritera kvalitet, framför kvantitet.

Google-effekten à la Skapa

Google i sig är liksom receptet till Coca Cola en mytomspunnen mekanism och ingenting man kan klura ut under en eftermiddag. Det vi med säkerhet vet är att det är viktigt att synas på webben och att det är viktigt att ge Google rätt bild av dig, för att rätt besökare ska kunna hitta till dig.

Efter 16 års arbete med kommunikation och marknadsföring på webben har vi på Skapa emellertid kommit en bra bit på vägen mot att förstå Google. Sedan länge har vi valt att frångå många av de principer som traditionella SEO-konsulter fortfarande använder sig av. Istället för att lägga fokus på att skruva på befintlig material och fokusera på andra oärliga knep anser vi helt enkelt att det finns enklare, mer kostnadseffektiva och långvariga medel för att skapa en starkare närvaro på webben.

Vår arbetsmodell genomsyras av tron på att innehåll skapat av eller i nära förankring med kunden är det allra bästa för att frambringa en tydlig avbild på webben. Att kommunicera medvetet, med tydliga syften och mål och i flera kanaler ger inte bara Google en tydlig bild av vem du är, utan ökar även chanserna att potentiella kunder hittar dig och engagerar sig i din affär.

Det handlar inte om att nå så många besökare som möjligt, det handlar om att nå de rätta. Kvalitet framför kvantitet.

Vill du veta mer om vår modell för hur man får upp ögonen på det allseende ögat Google? Slå en signal till vår copy Hanna: 031 30 111 56 eller läs vidare i relaterade artiklar här nedan!

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *