Jag var inbjuden att vara en av deltagarna in en branschpanel på IDG InternetWorlds Webbdagarna i Göteborg.
De andra deltagarna var: Andreas Kjellgren från Valentin & Byhr, Eva Råberg från Forsman & Bodenfors, Jonas Skoglund från Dragster och Henrik Segergren från Stendahls.
Diskussionen filmades och lades ut på Bambuser live och finns sparad här: https://bambuser.com/channel/internetworld/broadcast/1022603 (panelen börjar på 48 min 50 sek). Miriam Olsson på InternetWorld har också skrivit en sammanfattande artikel på InternetWorlds webbplats.
En mängd frågor kring marknadschefens och marknadsavdelningens förändrade roll togs upp. Jag beskrev hur många företag idag inser vikten av att se helheten i kommunikationen. Det är många fler än marknadsavdelningen som ska involveras i företagets kommunikation och att det allt oftare blir en fråga för företagsledningen. Det finns då också ett stort behov av en tydlig och förankrad webbstrategi som ledningen står bakom och som kan kommuniceras internt.
Magnus Höij som var moderator drev på och frågade panelen om hur de såg på tekniken betydelse inom marknadsföringen idag. (se 57 min 00 sek). Det blev en intressant vändning där ett par av paneldeltagarna först sa att tekniken hade väldigt stor betydelse. När jag argumenterade kring att det handlar om kommunikation och väldigt lite om teknik, så vände panelen. Många av kanalerna som YouTube, Facebook, Twitter, Flickr etc. finns ju färdiga att använda därute. Även mängden av open source lösningar gör att tekniken blir allt mer underordnad i online-kommunikationen.
På samma sätt blev det när Magnus bad oss att göra tumme upp eller tumme ned för vad vi trodde om olika frågor. Se avsnitt på 1 h 14 min 50 sek. Panelen visade tre tummar upp och en tveksam tumme upp för framtiden för appar. Jag gjorde tumme ned. Jag fick förklara hur vi tänker kring fenomenet appar, och det var ju lite kul hur panelen då ångrade sig och ville göra tumme ned!
Säg gärna emot eller kommentera nedan!
Hälsning, Erik