Hur fungerar ditt företags webbplats? En tanke värd att tänkas både en och flera gånger. En nyligen genomförd undersökning visar att Internet är det tredje största mediet i Sverige. Det är stort, det. Ändå finns det förvånansvärt många företag som inte funderar så mycket över sin tillvaro på webben. Rätt använt är Internet en rik källa för kommunikation, information och marknadsföring med en enorm räckvidd.
Här har vi några grundläggande idéer för en bättre tillvaro på webben;
- Tydlighet och enkelhet kommunicerar det som är viktigt för ditt företag.
- Ett stabilt system och ett bra content management verktyg är A och O för en effektiv skötsel av hemsidan. Det ska gå snabbt att uppdatera, vara enkelt och bli snyggt. Att involvera en hel IT-avdelning för uppdateringar ska inte vara nödvändigt.
- Internet är effektivt och har stor räckvidd. Det finns stora möjligheter att locka just din kund eller potentiella kunder dit. Ha med adressen till er hemsida i reklammaterial, brevpapper, visitkort etc.
- En hemsida måste vara funktionell. Låt det kosta! Anlita en webbyrå, de är specialister och vet vad som gäller och hur en bra hemsida bör se ut och vad den ska innehålla. De kan också hjälpa er med övergripande strategier.
- En presentation av de anställda är alltid trevligt och intressant. Besökaren kan spontant börja gilla ert företag.
- Det är viktigt att det finns ordentliga e-postadresser till de anställda. Hur ska kunder och andra intressenter annars få kontakt med er? En info@foretag.se-adress inger inte alltid förtroende.
- Lägg ner krut på texterna. Formulera er väl så att folk förstår vad ni säger och vill. Bra formuleringar lockar till läsning. Stavfel, felaktig information och slarvigt skrivna texter ger enbart dåligt intryck.
- Uppdatera sidan. Visa att din hemsida inte är ännu en broschyr eller något ni har för att alla andra har en. Den ska vara läsvärd, så uppdatera med intressant information, branschnyheter, forskningsresultat och nya rön etc.
- Integrera olika funktioner med hemsidan; kanske ett beställningssystem för produkter? Databas för produktinformation? Kanske ett forum för kunder? Varför inte ett säljstödssystem eller en ren kampanjsida? Det finns oändliga möjligheter. Tala med din webbyrå så kan de visa vad ditt företag har för möjligheter.
- En besökare kan vara en potentiell kund. Språkversioner som fungerar på alla era marknader är ett utmärkt sätt att få den potentiella kunden att läsa mer. Tänk dock på kulturella skillnader när ni gör en webbplats för världsmarknaden.
- Göm inte sidor. Alla sidor ska vara åtkomliga. Hela tiden.