På Chris Brogans blogg hittade jag ett inlägg som tog upp ett mycket bra exempel på något som vi försöker förmedla till våra kunder, nämligen hur man kan marknadsföra sina produkter på ett nytänkande sätt.
Fallet gällde Sony Electronics i USA som ville nå ut till sina potentiella köpare genom att förse ett gäng bloggare med sin utrustning. Detta är något som blir allt vanligare.
Chris Brogan och hans kollegor tog dock detta ett steg längre. Istället för att skicka produkter till de mest uppenbara bloggarna, Engadget, Gizmodo o.s.v. gjorde man, förutom en teknikintresserad, även en Pappa-centrerad selektering av bloggar. Man skapade Digidad.
Medlemmarna i produkttesterna blev uppmanade att använda produkterna som föräldrar och tillsammans med sina familjer. Man skulle dokumentera en resa, ta porträttbilder av sina barn etc.
Jag tycker detta är en mycket spännande approach och inte minsta användbar för oss andra konsumenter. Gadgetbloggar i all ära, men vill man komma bort från Megapixelrace, och annat tekniknörderi som ofta bara är siffror på ett papper har jag betydligt större tilltro till dessa bloggare om jag skulle köpa en ny kamera till exempel.
Denna approach är applicerbar på flera brancher. Vad vi som jobbar med marknadsföring online måste göra är att få företag att lyfta blicken och våga ta sin marknadsföring ett steg längre och inte fastna i gamla hjulspår bara för att man alltid har gjort på ena eller andra sättet.
Hör gärna av er så är jag säker på att vi på Skapa kan lyfta era marknadsföringar ett steg genom att använda online-marknadsföringens alla fördelar.