Den etablerade musikindustrin har haft svårt att anpassa sig efter de nya regler som internetrevolutionen innebär. Spotify har ändå fått med sig de största och de flesta skivbolag och erbjuder den breda massan musik gratis eller till ett rimligt pris. Men de har en liten detalj att fixa innan jag är helt nöjd!

Såhär skriver Spotify på sin webbplats:

“We ’ve got a far greater range of targeting than you’ll find in offline or even most digital media – starting with demographic, location and mood. Of course, detailed tracking and reporting comes as a given.

By interacting with our audience your brand can benefit from association with an experience people feel so passionate and postive about. Tell us your goals and let’s come up with creative ways to reach people messages they’re going to enjoy hearing and seeing. “

Fast jag vete katten om det stämmer att det är så de (verkligen) jobbar. Jag upplever ett konstant flöde av illa riktad reklam i mina hörlurar.

Spotify vet rimligen mina musikpreferenser, vilket borde placera in mig i ett fack. Jag är exempelvis troligen mer intresserad av  motown-influerad musik än Daniel Lindströms (ändå talar han ständigt om för mig att jag borde köpa hans nya skiva). Att jag är kvinna av en viss ålder i en viss stad borde precisera facket ytterligare. Men i stället upplever jag att Spotify och framför allt deras reklamköpare skjuter brett med sina budskap.

Högst sannolikt kommer detta att förbättras när Spotify växer i antal medlemmar och etableras som en mogen och attraktiv kanal bland marknadsförare runt om i landet.  I andra ändan borde kanske Spotify be om någon personlig uppgift, utöver dem man ber om idag, när man blir medlem, för att öka möjligheterna till intressanta och välriktade budskap?

Besök www.spotify.com för mer information eller e-posta tobias.wallberg@skapa.se om du vill ha gratis Spotify Invites!

Här är en högst aktuell spellista från Gustav Jonsson på Mindroute (och som jag spelar just nu).

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Artikeln har 1 kommentarer

  1. felicia Svara

    kommer det att komma spotify till Samsung Jet S8000 snart ? Hoppas att jag kan få ett snabbt svar ! tack i förhand.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *