På Skapa sitter Joel Lundh, Jimmy Sorting och Conrad Ohlsson: alla tre hängivna systemutvecklare med stor kunskap i ämnet. Jag haffade dem för en liten pratstund.

Ni är med i projekten från start- hur funkar det rent praktiskt?

JL: Ja, vi är med från start och planerar hur systemen ska fungera. Sedan är vi med i alla steg och kommunicerar direkt med kunderna. Det finns inte någon ”mellanhand”. Det innebär att vi kan hålla en nära dialog med kunderna. De kan höra av sig under gång och exempelvis fråga ”är det här genomförbart?”

Ni föredrar också att inte speca så hårt?

JS: Vi ser mer ett behov eller önskemål och bygger upp en lösning kring det, istället för att strikt utgå ifrån tekniska specifikationer och funktioner. Kommer vi på nya lösningar under gång så bollar vi det med kund. Om vi ser att det är något som skulle ge mycket värde till en låg kostnad, då är det inte så mycket vi behöver göra egentligen mer än att få ett ok från kund.

JL: Det är väl egentligen någon form av Agile -tänk. Vi har inte någon hårt specificerad projektmetodik. Vi kör lite från fall till fall. Vissa kör ju 100 procentigt Scrum exempelvis och då har de sina möten och avstämningar osv. Det blir kanske lite mer ad hoc här kanske, på ett positivt sätt.

Vad är viktigast för er?

JS: Vi har ett starkt personligt engagemang i de system vi gör. Vi vill verkligen att de ska bli bra. Så det är inte bara att saker ska göras ut. Det ska bli ett kul projekt som resulterar i ett system som kunden verkligen kan dra nytta av.

Har ni något specialistområde?

CO: Vi har kompetens inom ett flertal områden men koncentrerar oss mest på .NET plattformen.

Varför tror ni att kunderna kommer tillbaka i så stor utsträckning?

JS: Att kunderna kommer tillbaka beror på att vi har en så hög servicegrad och att vi bryr oss om systemet. Vi bryr oss inte bara genom att vi vill göra uppdateringar. Det måste också vara kostnadseffektivt, rimliga saker. Ser vi att en funktion kommer kosta betydligt mer än den kommer göra nytta, så säger vi ifrån istället för att göra ut den eller ger kunden ett mer kostnadseffektivt förslag. Vi bygger ett förtroende, vilket gör att kunderna kommer tillbaka.

JS: Vi har kunder som anlitar oss för nyutvecklingsprojekt inom områden som vi inte har jobbat så mycket i just för att de har förtroende för att vi kommer lösa det.

CO: Vi gör det där lilla extra…

För mer info, titta gärna på våra kundcase under tjänster och systemutveckling.

Kontakta oss gärna!

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *