Mitt förra inlägg i serien “Kommunicera eller informera?” avslutade jag med frågan “Är det rätt i ekonomiska orostider att lägga pengar på marknadsföring som inte är mätbar? Nej, skulle jag säga. Inte när det finns mätbara och effektiva alternativ. Mätbar marknadsföring kommer att få sitt definitiva genomslag 2009 när företag stramar åt och kräver ROI på sina investeringar.

Lägg till det att konsumenter idag inte är lättlurade eller oinformerade. Tvärt om. De jämför, kritiserar, delar information med andra och överväger noga sina inköp. Särskilt i tider av ekonomisk åtstramning. Och de tar webben till hjälp, precis som du och jag. Värt att notera att konsumenterna dessutom tar beteendet med sig till jobbet, en trend som blir alltmer tydlig.

I de sociala medierna är förmågan att lyssna och skapa dialog central. En förklaring till varför det är svårt för många företag att lyckas med det kan ha att göra med att många har fastnat i traditionell marknadsföring som bygger på information och faktiskt också  militära metaforer som”hitrate” “frekvens” och “impact”. Varför inte i stället ta och leta upp din kund, kommunicera med den och göra den till din vän? En annan förklaring till att företag inte kommer med sociala media är att de inte vet hur de skall ta till sig dem. Vad ska man säga? Hur? Till vem? Vilken är vår fanclub? Det enda de vet helt säkert är att kunden har flyttat från stortavla och helsidesannons till webbtidningar, webbsök, bloggar och forum.

Några exempel på digitala trender

Kanske finns din kund just nu på forumet www.getsatisfaction.com? På Get Satisfaction kan du söka upp din kund och börja kommunicera under parollen “Customer service doesn’t have to suck”. De utlovar “real conversations with company employees and other customers who will answer your questions about the products and services you use”. Anställda på företag som BBC, Chrysler, Whole Foods och Apple loggar alltså in och svarar på kundernas frågor i ett öppet forum. Responsen är omedelbar, tydlig och stärker företagens image och kundrelationer.

En annan nyhet inom digital marknadsföring är smarta stortavlor som genom små kameror läser av vem som går förbi, hur många och om de snappar texten på skylten. Hur står sig gamla sortens stortavlor jämfört med en som kan lämna statistik av typen “49 procent av de 2762 personer som läst skylten är kvinnor”. Eller så kanske skylten helt sonika byter budskap när en man går förbi. Det kallar jag riktad och mätbar kommunikation.

Har du tänkt på att stora, kända nätttidningar anpassar sin kommunikation på samma sätt som stortavlan ovan? SVD.se, exempelvis, skapar nya artiklar utifrån den respons de samlar in från besökare på sin webbplats. Likadant gör stora företag som Dell, Lego och Yamaha. Vinsten med detta är att de vet vad kunden vill ha och de kan styra sin produktutveckling och nya affärer efter dessa önskemål – utan mellanhänder.

Bloggar, forum, communities och e-handel är utmärkta exempel på mätbara media där du kan skapa relationer och gott rennomé. Det finns flera  typer av bra söksiter för att se hur aktiviteten är på Internet för ditt varumärke, produkter eller produkttyper. När du har klart för dig hur ditt företag syns är det dags att skapa en strategi för hur du skall kommunicera, när och var.

Ett tips på vägen…

Till slut vill jag tipsa om en butik som helt har missat vad deras kunder gör på Internet. Det handlar om Ica på St Eriksplan i Stockholm. De har en mycket aktiv grupp på Facebook som lockat över 500 medlemmar. Namnet på gruppen? “Det Bottenlösa Hatet mot ICA S:t Eriksplan”. Ett utmärkt tillfälle för Ica att känna av marknaden och agera…

Vad tycker du om detta? Lämna gärna en åsikt nedan. Eller varför inte kontakta någon av oss på Skapa för en närmare diskussion. Kontaktuppgifter hittar du här.

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *