Ni arbetar med content marketing och har precis blivit klar med texten och ni har en bild som ni vill använda tillsammans med innehållet. Det är dags att sprida budskapet i era sociala mediekanaler. Ojdå, nästan alla tjänster använder olika storlekar för visning av bilder! Dessutom behöver ni kanske lägga in bilden i ett nyhetsbrev med en viss storlek?

Då börjar arbetet med att anpassa bildens storlek. Photoshop kanske dyker upp som första tanke här, men har man inte Photoshop eller ens kunskap om hur man redigerar en bild så hjälper det inte.

Som tur är finns det mängder av hjälpmedel på nätet. En tjänst som jag nyligen snubblade över är Promo Image resizer.
Här laddar du enkelt upp en grundbild som du vill använda, vips får du sedan denna bild i massor av olika storleksformat.
Inte nog med det, för varje bild som skapas kan du dessutom justera innehållets position och storlek. Så om du till exempel har en bild som är väldigt bred där ett ansikte i bilden ligger ute till höger, kan du justera så att ansiktet istället centreras för just “Instagram-bilden”.

Ni måste bara prova tjänsten själva för att få se hur smidigt det är.

Tjänsten hittar ni här: https://promo.com/tools/image-resizer/

Läs gärna min artikel om Canva som även låter er lägga in text i bilderna:

Så förbereder du dina bilder online för Content Marketing

 

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *