Facebook Timeline – ris eller ros?

Vi har tidigare i all hast nämnt uppdateringen av Facebooks personprofiler, Facebook Timeline, som lanserades under förra året och som sedan dess har vuxit, med både ris och ros som resultat. ”För komplicerad och annorlunda” tycker somliga. ”Snygg och funktionell” tycker andra.

Här kommer en kortfattad beskrivning av uppdateringen, som än så länge bara berör dig som privat Facebook-användare, men som är läskande även ur företagsperspektiv.

Ett ökat första intryck med nytt sidhuvud

En första tilltalande nyhet (kanske den mest markanta rent visuellt) Facebook Timeline har att erbjuda sina användare är det nya sidhuvudet i stort format, som gör sällskap med profilbilden över din tidslinje (se bild nedan). Här kan du placera en bild som representerar dig och som tack vare sin position hjälper dina besökare att få en direkt uppfattning om vem du är och vad du intresserar dig för. För företag gäller förstås att du kan presentera bilder här som bygger ditt varumärke, stärker din image, säljer ditt erbjudande, etc.

Tidslinjen berättar din story

Den största skillnaden mellan den tidigare presentationen och nya Timeline är förstås själva tidslinjen i sig, som representerar ”din story” i kronologisk ordning och ersätter det tidigare händelseflödet. På tidslinjen organiseras dina aktiviteter på Facebook – statusuppdateringar, foton, incheckningar och andra händelser. Du kan i efterhand redigera innehållet på din tidslinje lägga till livshändelser (barnens födelse, bröllopsdag osv), bilder, platser du varit på och placera dem på rätt tidpunkt i ditt liv. För företag är det givet med historiska milstolpar, men även aktuella events och liknande bör finnas med i Timelinen.

Tanken med en kronologisk tidslinje utgör en stor skillnad jämfört med det tidigare flödet, som baserades på när en händelse publicerades, i stället för när den faktiskt ägde rum.

Se Skapas Timeline på vår Facebook-sida.

Överblick via arkivet

Ytterligare en förändring som gör Timeline till ett vinnande och funktionellt koncept, är att besökarna nu även har tillgång till en översikt för din story. Via den kan de enkelt klicka sig fram och tillbaka mellan månader och år och på så vis få en uppfattning kring stora händelser i ditt liv och vem du är. Detta bjuder in till en mer personlig relation mellan dig och dina besökare.

Det väntas med spänning på företags-lanseringen

Tack vare just dessa förändringar kan Facebook Timeline komma att bli ett stort lyft för företags närvaro på Facebook och för deras kundrelationer online. Sidhuvudet förmedlar ett direkt intryck av vad varumärket och företaget står för, tidslinjen berättar om hur deras historia ser ut, samtidigt som den bereder väg för engagemang och ömsesidigt utbyte mellan företag och besökare.

Något datum för lanseringen av Timeline för företag är i skrivande stund inte satt (se Eriks kommentar här nedan) och Facebook-folket håller en minst sagt hemlighetsfull image när frågan dyker upp. Att vi är en rejäl skara företag som otåligt väntar på att få skapa och sprida berättelsen om oss själva är dock ett faktum.

Och själv får jag väl erkänna mig frälst. Facebook Timeline – I adore you.

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *