Content Marketing: Värdet av att skriva så Google förstår

Trilla inte av stolen nu, men ett av mina bästa tips till dig som skriver för webben är: Se på Google som ett litet barn – ett litet barn som varken förstår ordvitsar eller ironi. Det är nyckeln till framgångsrik content marketing. Jag ska berätta varför!

Väck nyfikenhet och fånga läsarens intresse

Vad sa du, sa du?

Som copywriter vet jag vikten av att skapa bra rubriker. En bra rubrik väcker nyfikenhet och fångar läsarens intresse. Den får läsaren att känna och agera. Det är liksom grundregeln för bra rubriker.

Men när det gäller content marketing och att skriva för webben är den här regeln inte alltid helt applicerbar. Det beror på att Google tar dig på orden – bokstavligen – precis som ett litet barn.

 

 

 

Var tydlig och saklig i rubriken

Det här är ett päron.

Låt oss säga att du ska skriva en bloggartikel om vad som händer i transportbranschen 2019. En rubrik i stil med “Alla vägar leder till Rom” väcker kanske nyfikenhet och intresse hos läsaren. Men Google däremot tror att bloggartikeln handlar om Rom, bevingade ord eller möjligtvis Geoffrey Chaucer. Och det har ju ingenting alls med innehållet i din bloggartikel att göra.

Använder du däremot en rubrik i stil med “De fem största trenderna inom vägtransporter 2019” förstår Google att artikeln handlar om just detta – och placerar den på en välförtjänt plats i sökresultatet.

 

 

 

Varför är det viktigt att synas på Google?

Syns du inte så finns du inte.

Men varför är det så viktigt att synas med sin bloggartikel på Google då? Jo, därför att även om du skrivit en bloggartikel i världsklass spelar det ingen roll om ingen hittar den. Hamnar du däremot högt i Googles sökresultat – gärna på första eller andra plats – är det enkelt för din målgrupp att ta del av ditt content när de söker efter information online.

För det är precis så content marketing fungerar – din målgrupp hittar dig, inte tvärtom. Sedan behöver du såklart fylla din bloggartikel med bra och relevant innehåll som gör nytta för din målgrupp, se till att texten är optimerad för webben och att läsaren vet precis vad den ska göra när den läst klart.

 

 

 

Måste man skriva tråkiga rubriker för att lyckas med content marketing?

The struggle is real.

Nu kanske du tror att du måste skriva tråkiga rubriker för att lyckas med content marketing. Inte alls! Däremot du bör ha detta i åtanke och hitta en bra balans mellan att vara kreativ och saklig när du skapar dina rubriker. Precis som med ett litet barn är det viktigt att vara tydlig med det man vill förmedla, så att Google förstår.

 

 

 

 

 

Exempel på bra rubriker som funkar för Google

När din Content Marketing gör succé.

Så hur skulle den där rubriken kunna låta i stället då? Så att den både lockar till läsning och får Google att förstå vad texten handlar om? Kanske så här:

♥ Vägtransporter – 5 trender du inte vill missa 2019

♥ Vägtransporter 2019 – transportindustrins Steve Jobs har ordet

♥ Vägtransporter – Låt inte din last bli en belastning 2019

♥ Allt du behöver veta om vägtransporter 2019

♥ 10 saker du inte visste påverkar dina vägtransporter 2019

♥ Vägtransporter 2019 – alla vägar leder till framtiden

 

 

Hur hade din rubrik låtit? Lämna gärna en kommentar – jag älskar att få inspiration. Psst, behöver du hjälp med att skriva riktigt bra content? Kontakta mig gärna så berättar jag hur vi går vidare.

Till nästa gång vi ses – happy copywriting!

 

  • Copywriter

Ett riktigt bra text berör människor och får dem att agera. Som copywriter hjälper jag er ta fram ett relevant innehåll, synliggöra det i digitala medier och väcka känslor hos er målgrupp. Med ett brinnande intresse för språk, kommunikation och reklam ser jag fram emot att hjälpa er nå ut med ert budskap.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *