4 sätt att dela och sprida innehåll online på ett framgångsrikt sätt

Hej alla B2B-marknadsförare! Jag gissar att du, precis som många andra, har hört talas om Content Marketing? Kanske har du redan börjat jobba med att ta fram relevant innehåll för er målgrupp? Eller så har du precis börjat nosa på området? Jag tänkte dela med mig av 4 tips på hur du bäst delar och sprider innehåll online.

Content Marketing i 4 olika format

När du väl skapat innehåll som era kunder vill läsa, anpassat efter både målgrupp och webb, behöver du fundera på hur du vill dela och sprida innehållet.

1. Sätt upp en företagsblogg

En av de absolut bästa och mest effektiva kanalerna för företag att presentera och sprida innehåll är att sätta upp en företagsblogg. En blogg är ett utmärkt redskap för att kommunicera eftersom det tillåter direkt återkoppling via kommentarsfält och bjuder in till dialog mellan artikelförfattare och läsare. Formatet ger utrymme för både variation och personlighet. Ni kan skriva om många olika saker och ni kan vara flera som skriver. Bloggen fungerar perfekt som artikelbank där ni kan samla information och kunskap som er målgrupp är intresserad av. Delar ni dessutom med er av innehållet på rätt sätt online ökar ni er synlighet på Google.

2. Dela med er i sociala medier

Sociala medier såsom Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube och Instagram är ypperliga kommunikationskanaler för att sprida innehåll. Har ni dessutom redan satt upp en företagsblogg är sociala medier ett perfekt sätt att styra trafik till bloggen eller andra platser som ni vill att er målgrupp ska besöka, till exempel hemsida eller nätbutik. Formatet ger utrymme för spontanitet och kreativitet och passar utmärkt, inte bara för att dela med sig av text, bild och video, utan även för att lyssna av er målgrupp, kommunicera med dem och tillgodo se deras behov. Vill ni få så stor viral spridning som möjligt på ert innehåll? Då är sociala medier den absolut bästa kommunikationskanalen!

3. Påminn med nyhetsbrev

Digitala nyhetsbrev och e-postmarknadsföring och har fått en rejäl uppsving de senaste åren. Vi har ständig tillgång till vår e-post via våra smarta telefoner. E-postmarknadsföring är ett jättebra sätt att nå tusentals personer samtidigt. Med regelbundna utskick underhåller ni era befintliga kunder och gör dem påminda om att ni finns tillgängliga med er expertis, kunskap, tjänster och produkter. Samtidigt är det ett utmärkt sätt att locka nya kunder – om innehållet är tillräckligt bra, förstås! Vet du inte vad ni ska skriva om i nyhetsbrevet? Inga problem – använd bara bloggartiklarna från er företagsblogg! Läs även 8 tips för lyckade nyhetsbrev.

4. Då ska vi se sa den blinde till den döve!

Olika personer tar till sig information och kunskap på olika sätt. Att presentera och sprida innehåll via poddradio eller videopodd är jättebra alternativ, eller komplement, till text och bild. Både ljud och video är tillåtande format som ger stort utrymme för att visa upp vilka ni är och vad ert företag står för. Eftersom mottagaren hör era röster och ser era ansikten upplevs det virtuella mötet som mycket personligt. Man kan säga att ert varumärke får en röst och ett ansikte, vilket förstärker den personliga kopplingen mellan er och er målgrupp. En ljudfil eller video går också utmärkt att baka in i en bloggartikel – publicerad på rätt sätt, hjälper det er dessutom att hamna långt upp i resultatlistan hos Google.

Vilket sätt tycker du är bäst att sprida innehåll på? Jag är nyfiken på vad du tycker! Lämna gärna en kommentar nedan. Vill du veta mer om Content Marketing och hur man som företag jobbar optimalt med sociala medier? Hör av dig till mig!

  • Copywriter

Ett riktigt bra text berör människor och får dem att agera. Som copywriter hjälper jag er ta fram ett relevant innehåll, synliggöra det i digitala medier och väcka känslor hos er målgrupp. Med ett brinnande intresse för språk, kommunikation och reklam ser jag fram emot att hjälpa er nå ut med ert budskap.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *