Vi möter ofta företag där man, trots att man har stora informations- och kommunikationsavdelningar, inte lyckas hålla sina externa webbplatser uppdaterade med nytt material. De har ofta bristfälliga resurser för förvaltning och utveckling av innehållet. Ofta förvärras situationen av att all publicering på de externa webbarna ska kanaliseras via några få personer. Det resulterar i att webbplatserna inte upplevs uppdaterade och intressanta för besökarna.
Computer Sweden från IDG skriver om en undersökning som stödjer den här bilden. Fyra av tio webbansvariga anser att de inte har tillräckliga resurser för sitt arbete.
När vi arbetar med webbstrategier och organisation av arbetet med webben fokuserar vi mycket på förvaltningsfasen. På vikten av att sätta en organisation med tydliga behörigheter och resurser. Men också på att göra det enkelt för olika funktioner inom företagen att bidra med material till de externa webbplatserna.
Har du funderingar kring förvaltning av webbplatser, tveka inte att höra av dig till mig. Eller skriv en kommentar till inlägget.