Webbdesign trender för 2016

webbdesign trender2016Jag tycker alltid att det är intressant att följa hur andra ser på webbtrender och se hur väl det stämmer överens med verkligheten. Det är tydligt att de flesta kunder inte är mogna för den här typen av förändring som sker. Inte alltför sällan dröjer det upp till 1-2 år senare innan en kund accepterar det “senaste”. Man vill nämligen oftast ha en icke-trendig sida med hållbar design som ska hålla flera år och som inte behöver uppdateras varje år. I den här världen svänger det dock snabbare än så och besparingen i att inte se över sin sajt kan istället skapa en negativ effekt – det ser omodernt ut! Att få för sig att man kan skapa en 100% tidlös design är inte genomförbart. Det kommer alltid att ske förändring.

Old school – New School

Vi använder varje år funktioner och detaljer som förbättras och förfinas från tidigare år. För många år sedan var t.ex. användandet av framesets och tables det mest vanliga sättet att positionera sin design och innehåll. Idag är det en självklarhet att använda div‘ar för samma utförande. Med bland annat CSS och den framfart som utvecklingen har i webbläsarna ser förutsättningarna helt annorlunda ut idag. Vi kan med relativt enkla medel få objekt och grafiska element att animeras på skärmen utan att först behöva rendera en film i exempelvis Adobe After Effects eller arbeta i Adobe Flash, som för övrigt är dött sedan 2015!

Tillgängligt för alla

Allt är skalbart, responsivt och tar bara upp en bråkdel av den bandbredd som tidigare krävdes (sidor laddas snabbare). Om vi vill använda rich media i form av film för webben, så har målgruppen redan de tekniska förutsättningarna i sin mobil, platta eller dator.

10 trender för webbdesign 2016

Det finns många sajter på nätet som skriver om trender för webbdesign, The Next Web är en av dem som jag frekvent följer. Här kommer en av deras artiklar gällande webbdesign trender på nätet 2016:
https://thenextweb.com/dd/2016/01/01/10-web-design-trends-can-expect-see-2016/

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker att ni ska leva i nuet och vara i framkant! Det blir så mycket roligare då…för era besökare och er målgrupp. 🙂

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *