”Det låter jättebra allt det här, men vi är bara 2,5 personer på informationsavdelningen!”

Många företag ser den positiva kraften i att öka mängden kommunikation med marknaden. Att utnyttja flera nya spännande kanaler för att ha en dialog med fler kunder, prospects, partners och andra intressenter. Men vem ska göra det?

Vad kan ni göra mindre av?

Vi brukar titta på företaget och försöka identifiera vad de kan göra mindre av och då flytta de resurserna till att arbeta med att kommunicera direkt med kunderna. Exempelvis har vi hjälpt ett företag med strategisk rådgivning kring deras online-kommunikation. Tidigt i processen rekommenderade vi dem att anställa en skribent. För att finansiera den kostnaden drog de ned 25% på volymen av trycksaker de framställde. Jag är säker på att de bloggartiklar, den Facebook-närvaro, de Twitter-flöden, de Wikipedia-sidor, etc. som skribenten nu tar fram för dem kommer att göra minst 10 gånger mer nytta än de uteblivna trycksakerna skulle ha gjort för dem.

Delegera och effektivisera

Andra företag vittnar om att antalet telefonsamtal till kundtjänsten minskar när man lägger ut kundtjänsten på olika kanaler på webben. Kundtjänsten kan då hantera kunddialogen på ett mer effektivt sätt och minska eventuell frustration hos kunderna.

Delegera gärna ut ansvaret för att skriva bloggartiklar på olika roller på företaget. Om en från ledningsgruppen, en säljare, en produktutvecklare, en servicetekniker, en från godsavdelningen och receptionisten skriver varsin bloggartikel på motsvarande en halv A4-sida i månaden, så kommer er webbplats ganska säkert att vara mycket mer aktuell än era konkurrenters. Att skriva en sådan artikel i månaden, inom sitt eget verksamhetsområde, bör inte vara alltför belastande för dem.

Skriv gärna kommentarer! Jag vill gärna ha en dialog om detta.

Skulle detta angreppssätt fungera på ert företag? Skulle informations-/kommunikations-/marknads-avdelningen hos er våga släppa loss fler skribenter direkt ut på er webbplats? Har ni en policy som uppmuntrar, tillåter eller förbjuder medarbetare att skriva i ert företags namn i olika webbforum?

/Erik Ekholm, Skapa

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Artikeln har 3 kommentarer

  1. Anders Tufvesson Svara

    Helt klart är tiden det största problemet för inormstions- och webbavdelningar idag. Samma mängd personer skall görs fler saker. Men ett sätt att tänka är att räkna hur många som sitter i reception och i telefonväxel mot hur många som jobbar med webbplatsen och sociala medier. Sedan skall de jämföra hur många ”besök” de olika ”producenterna” har. Brukar vara ganska stor tyngd på det första.

    • Sofia Svara

      Tack för din kommentar! Roligt att du tog dig tid att läsa och reflektera.

      Det är helt klart en utmaning att sköta om sin webb på ett riktigt bra sätt och vi ser hur fler och fler företag verkligen kommer till insikt om detta. Vi går helt klart en spännande framtid till mötes inom detta område!

  2. Erik Ekholm Svara

    Jättebra jämförelse Anders. Just den typen av konkreta insikter kan faktiskt få många företag att förstå att de kan,och bör, fördela om sina resurser. Det måste inte alltid vara så att det är mer jobb som ska göras. Det kan vara så att samma personer gör annat än vad de traditionellt har gjort. Tack för kommentaren!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *