Valpar kommer bort under Super Bowl

I reklamfilmernas Mecca – amerikanska Super Bowl – går det alltid hem med valpar och kattungar. Mat är förstås också hett eftersom många passar på att äta framför TVn. Läs gärna min artikel om de mest visade reklamfilmerna från Super Bowl 2015.

Här är en lista på de reklamfilmer från Super Bowl 2015 som inte nådde ut i bruset på samma sätt som tio-i-topp filmerna från Super Bowl gjorde (läs gärna min artikel om tio-i-topp filmerna från Super Bowl), men som vi tycker är värda att reflektera över.

Vi har listat dem under tre olika rubriker:

  • Kattungar och valpar går hem, men på helt olika sätt.
  • Mat är hett under och efter Super Bowl
  • Det är svårt att göra bra reklamfilm för försäkringar

Valpar går hem, men på helt olika sätt

Valpar går alltid hem i reklamfilms-sammanhang. Barn brukar vara populära också, men i år har de inte syns så mycket. Ofta görs reklamfilmerna så hjärtknipande som skaparna bara kan. Budweisers film spelar an på dessa känslor, medan Godaddys film parodierar över dem. Godaddy fick dra tillbaka sin film sedan djurrättsaktivister protesterade kraftigt. Men jag tycker att det är en rolig och välgjord parodi.

Ett annat företag som försöker rida på valp-vågen har också gjort en reklamfillm om verkligheten bakom filmen, som är ett kreativt grepp och ett försök att skapa en känsla av förtroende, är First Banks valpförsäljning.

Godaddys bortsprungna valp (Visas inte längre på Godaddys kanal på YouTube – därför vet jag inte antalet visningar):

First Banks Puppy Sale – låt filmen gå vidare som kommer en twist i nästa film. (bara cirka 40.000 visningar):

Budweisers “Lost dog” (27 miljoner visningar på YouTube):

https://youtu.be/xAsjRRMMg_Q?rel=0

Mat är ju också populärt

Här är några reklamfilmer för mat från Super Bowl. De visades inte nationellt utan mer lokalt och har kanske därför inte fått samma uppmärksamhet. Men man kan ana att mat är en stor grej i samband med Super Bowl.
Burritos (2,1 miljoner visningar på YouTube):

GrubHub (30 tusen visningar på YouTube):

Eat24 (0,5 miljoner visningar på YouTube):

Whiskas – Super Bowl ur en katts perspektiv med mycket fokus på mat (4,7 miljoner visningar på YouTube):

Bra och dålig försäkringsreklam

Reklam som får en att tänka efter men på helt olika sätt och med helt olika resultat. För er som, liksom jag, älskade Breaking Bad me Walter White är här en höjdar film för försäkringar. Likaväl är en riktigt dålig film med här också. Den har blivit negativt uppmärksammad i sociala medier för att vara morbid och grymt negativt laddad. Det är inte populärt att köra den typen av filmer under ett så festligt tillfälle som Super Bowl.

Esurance. Breaking Bad med Walter White. (3,9 miljoner visningar på YouTube):

Feltänkt kring försäkringar. Nationwide Insurcances film “Make safe happen” med (6,7 miljoner visningar på YouTube):

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *