Vid ett trendseminarium som vår kund Colourhouse nyligen arrangerade påpekade talarna åter om att den sk traditionella marknadsföringen kommer få det allt svårare i framtiden. För varje generation blir vi allt duktigare på att sålla bort tveksam masskommunikation för att sälja en produkt. Som de flesta av oss redan gör så kommer vi söka den information och kunskap vi behöver själva, innan vi tar kontakt med säljare eller ordermottagare. Och vi blir allt duktigare på att genomskåda det som inte uppfattas som genuint och äkta.
Jag har vid några tillfällen läst och hört personer ställa frågan vad som händer om alla börjar jobba med Content Markering, som om det skulle vara ett problem. Det finns flera dimensioner gällande svaret på frågan.
Varför Content Marketing är bra för kund
Om du är intresserad av att köpa en viss produkt, söker på nätet, hittar relevant fakta från någon som framstår som genuin och professionell som dessutom erbjuder precis det du vill ha, vad kan vara negativt med det? Om det finns flera som erbjuder denna information så kommer du förhoppningsvis få fler bra alternativ, kanske något som passar just dig extra bra.
Varför Content Marketing är bra för företag
För att kunna hittas måste du skriva allt bättre och mer relevant information, du tvingas till ett fokus som sannolikt bara gynnar verksamheten. Med ett stort kundfokus, inte bara på att sälja, utan också på vad din målgrupp är intresserad av och vilka behov de har, kommer det sannolikt smitta av sig på verksamheten så att det man erbjuder verkligen är ännu bättre kopplat till vad målgruppen efterfrågar.
Varför Content Marketing kan vara en utmaning för företag
Det kommer krävas allt mer fokus på kundens behov och kundens syn på det man levererar. Det blir allt svårare att trycka på målgruppen den bild som man som företag vill skapa, om den inte också stämmer överens med kundernas syn och upplevelse. Många verksamheter bör kanske fundera på varför man sysslar med det man gör, och tydligare definiera det för sig själv. Det kommer bli en allt mer central roll i framtidens marknadsföring. Det är viktigare än någonsin att företagets mission är tydligt för alla och att man lever efter den.
Det finns en bra chans att ta plats med en mindre insats om man satsar på Content Marketing nu, när konkurrensen tätnar blir det allt svårare att få effekt med begränsad budget då andra redan positionerat sig. Det är viktigt att tänka på att man behöver satsa på Content Marketing långsiktigt – det handlar inte om en reklamkampanj eller en kort insats för att få utdelning.
En annan utmaning är trenden att vi vill handla från företag som är justa, mot miljö, samhälle och medarbetare. På samma sätt som vi blivit allt bätte på att genomskåda reklam, så blir vi också allt bättre på att genomskåda om företaget inte lever som de lär.
Varför Content Marketing kan vara en utmaning för kunderna
Självklart kan det bli svårare att särskilja två alternativ som framstår som lika bra. Det kan kräva lite mer research. Men det finns hopp om att sökmotorerna bli allt bättre på att hjälpa oss hitta det som passar just vårat intresse och behov. Dessutom kommer ständigt allt fler bra webbplatser och appar som hjälper oss jämföra.
Men blir allt inte svårare i större konkurrens?
Visst blir det svårare, men lösningen ligger knappast i att inte göra något. Hur många bilfabrikanter har lagt ner verksamheten för att det finns en risk att allt fler gör bra bilar? Snarare har de som varit med en längre tid en stor fördel av sin erfarenhet och bakgrund som, om den används rätt, ger dem en mycket bättre chans att lyckas än en nykomling. På samma sätt är det så klart med Content Marketing. Om du är trött på begreppet, strunta i det, för vad det handlar om är att ge dina kunder bästa chansen att hitta rätt leverantör och sedan när vill du inte ge så bra information som möjligt till någon som vill köpa av dig?
På Skapa har vi lång erfarenhet av Content Marketing och hjälper ett antal kunder som ser de stora fördelarna det ger. Vill du också få hjälp med just Content Marketing? Vi träffas gärna för att diskutera hur ni kan bli mer framgångsrika med er digitala kommunikation. Kontakta mig på det vis som bäst passar dig; via e-post, telefon 0709-731763 eller via någon av Skapas sociala mediekanaler till exempel Facebook, LinkedIn eller Twitter.