Under huven på Google Analytics Real-Time

Google Analytics rullades ut av Google i November 2005. På grund av den stora responsen och efterfrågan på Analytics-konton, så var Google tvungna att helt enkelt stoppa nya registreringar, redan en vecka efter lanseringen. Detta pga överbelastade servrar. Endast de som hade fått en inbjudan kunde nu framöver få tag på ett Google Analytics-konto. Men i Augusti 2006, då serverparken uppgraderats, skickade Google ut en massinbjudan till alla sina medlemmar och sedan dess kan vem som helst starta ett Analyticskonto hos Google för att få statistik på sin webbplats.

Systemet uppdateras med jämna mellanrum och med nya funktioner och förbättringar. Vissa skönhetsingrepp har skett i samverkan med att Google byter ut sin grafiska profil på samtliga av deras produkter (Gmail, Google Calendar, Docs PlusOne osv).

Något som länge varit en stor nackdel med Google Analytics är att statistiken varit fördröjd med upp till ett dygns väntan. Rent konkret betyder det att man måste vänta en dag för att verkligen kunna se resultatet av sitt arbete (blogginlägg, seo-arbete osv).

De dagarna är nu förbi!

För några veckor sedan började Google låta en del av sina Google Analytics-användare få prova på Live-statistik. Jag var en av de lyckliga som fick testa systemet. 🙂

Först nu verkar det som att ALLA med ett Google Analytics-konto har tillgång till “Analytics Real-Time”.

Även om systemet idag befinner sig i Beta-stadiet så känns det väldigt genomtänkt och robust. Jag kan tänka mig att man putsar på det som finns under huven snarare än det som vi användare ser på skärmen. Oavsett så är det redan beroendeframkallande att sitta och se hur skärmen blinkar till när besökare världen runt besöker just den webbplatsen som jag bevakar!

Kom igång med Google Analytics Real-Time

Det första man måste göra för att få tillgång till Google Analytics Real-Time, är att byta gränssnittsdesign till det nya utseendet. Det kan kännas lite ovant för den som är van det gamla utseendet, men med tiden vänjer man sig och inser att det faktiskt är enklare och snyggare.

På samma sätt som i det äldre gränssnittet ser man sin “Dashboard” så fort man valt domän/webbplats att kolla på. För att komma åt realtidsstatistiken måste man dock klicka på “Home”-menyn. Väl där under ligger det en undermeny som heter REAL-TIME(BETA). Det är här godiset finns!

Se statistik för varje sekund

Det som gör att det är så enkelt att fastna för Google Real-time är inte själva statistiken i sig. Den kommer man åt på samma sätt som tidigare om man vill. Det som är beroendeframkallande är att det sker just NU. Så fort en ny besökare öppnar en sida på det domän man bevakar, så uppdateras en siffra för aktiva besökare och en länk till den besökta sidan visas i anslutning. Det går att se hur många sidvisningar per sekund som en webbsida har. Eftersom det kan vara svårt att hålla koll på alla visningar per sekund, går det även att se antal sidvisningar per minut, upp till 30 minuter. Denna information hittar man på översiktssidan för Google Analytics Real-Time.

Vem är det som läser dina inlägg?

Förutom att man kan se hur många som besöker sidan just NU, kan man även se direkt vilket sökord de använt innan de kom in via Google. Det går att se om de har länkats vidare från en annan webbsida och då visas just den hänvisningsadressen med respektive antal länkningar.

Ex. Ett forum har länkat till ett inlägg på din webbsida. Om 3 personer inom loppet av 30 minuter besöker ditt inlägg via just denna forumlänk, ja då visas exakt den statistiken i Analytics.

I samband med att en ny besökare registreras/loggas av Google Analytics, visas även dennes plats på en karta. Det blinkar till på kartan på den ort/land som personen kommer ifrån. På det här sättet får man en bra bild av vart ifrån besökaren kommer. Detta blir extra intressant om du driver en internationell webbplats som riktar sig mot flera länder/språk.

Vilken tid på dygnet bör man publicera sina inlägg?

Med den här typen av statistik kan du verkligen se när på dygnet en publicering på webbplatsen ger bäst resultat. Beroende på din målgrupp (land och språk) kan du anpassa dina publiceringar så att de verkligen levereras rätt tid på dygnet. Du vill ju trots allt att så många som möjligt ska läsa det du skriver och gärna så fort som möjligt, så att det eventuellt även sprids vidare via sociala medier (twitter, facebook etc.).

Ett bra tankesätt är att att först kategorisera sina målgrupper i olika tidszoner. Om man skriver en nyhet, blogginlägg eller pressrelease som har sin målgrupp i USA, så bör man räkna på när det är en vettig tid för dem att läsa inlägget. Att posta inlägget i Sverige kl. 08.00 innebär att det även postas i USA, fast klockan då är 02.00 på natten. Majoriteten av er målgrupp sover alltså när ni publicerar inlägget på webben!

Finslipa dina inlägg innan du publicerar dem

Med tiden lär du dig vilken tid på dygnet du ska publicera dina inlägg för att få bäst resultat. Du får även inblick i vad dina besökare tycker är intressant att läsa eller ej. En artikel kanske direkt genererar 10 besök, så fort du publicerat den. En annan genererar 25 besök. Jämför dem och analysera innehållet, vilken tidpunkt de publicerades, vilka sociala kanaler artikeln var mest populär i osv.

Följ upp din närvaro på webben

Ta för vana att följa upp dina inlägg/uppdateringar hos Google Analytics Real-Time, så fort du har publicerat dem. På det viset får du en inblick i hur din målgrupp agerar när du skriver något nytt. Använder du dessutom Twitter, Facebook eller YouTube mf. så ser du direkt hur väl dina sociala kanaler fungerar, eftersom all denna trafik även loggas i Analytics Real-Time.

Behöver ditt företag hjälp med att komma igång med Google Analytics? Jag är certifierad för Google Analytics och Google AdWords. Kontakta oss så bokar vi in en tid som passar er.

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *