Sedan en tid tillbaka pratar vi med våra kunder om Social Media Optimization (SMO) när vi kommer till sökmotoroptimering (SEO). Traditionell SEO fokuserar ju mycket på den egna webbplatsen i form av kodning, meta-information, etc. Men när det gäller länkar in till webbplatsen så erbjuder sociala medier en unik möjlighet. Och relevanta länkar in till webbplatsen är ju en av de viktigaste parametrarna som Google använder för att bedöma en webbplats. Google bedömer hur relevant är innehållet runt länken jämfört med innehållet på destinationssidan. Google bedömer också statusen på sidan som länken ligger på.
Nu kommer det mer och mer signaler som bekräftar något som vi har upplevt med Twitter: att Google har mycket uppmärksamhet på vad som skrivs på Twitter och att Google tar in det i bedömningen av webbplatser. Vi har sagt till våra kunder att de bör använda Twitter, men att de inte ska förvänta sig att deras kunder sitter och följer dem på Twitter, men att Google gör det. För enkelhetens skull bör därför Twitter automatfödas från övriga källor där ni skapar innehåll.
Enligt ett företag i Holland så räcker det med att repetera samma tweet med en länk till en webbsida, om och om igen, för att Google ska lyfta upp webbsidan. De testade att göra en tweet “Andas in” och en annan tweet “Andas ut” (den mest meningslösa tweet de kunde komma på) med en länk till deras webbplats. Efter ett tag såg de att webbsidan åkte upp i Googles sökresultat. Nu var det på Google holländska site, så det är inte säker att det fungerar likadant på Google.com och på Google.se. Men det är ju värt att låta era Twitter-inlägg vara med och påverka Google oavsett om det är automatgenererade från andra kanaler, eller om ni har skrivit dem manuellt.