Trendrapport för 2012 med Göran Adlén

Alla framgångsrika företag behöver dagar då de stannar upp, reflekterar över sin verksamhet, vad de brinner för och kring vilka drag som krävs för att ta affären till nästa nivå. I fredags var en sådan dag för oss på Skapa. För att få igång inspirationsflödet begav vi oss hela gänget till IHM Business School här i Göteborg och deltog i 2012 års Trendrapport med Göran Adlén.

Här följer min egen tolkning kring några av trenderna som dök upp under föredraget och som spås gå varma under resten av året:

#1 Social Cocooning

Det sociala nätverkandet tar idag upp en allt större och viktigare del av människans vardag. Jättarna Facebook och Twitter växer stadigt, samtidigt som nykomlingar som Pinterest gör entré och når en kraftigare tillväxt än vi tidigare har skådat, vad gäller sociala medier och nätverk.

I denna gigantiska tillväxt och gemenskap uppstår trenden ”Social Cocooning” – användare som går samman inom nätverken och bildar mindre, nischade grupper inom snävare intresseområden.

Mindre grupper ger mer personlighet och ställer krav på dig som företagare att nå ut på en mer personlig nivå. Det ger dig också fördelen att ha en grupp människor, med ett visst intresse samlade på en och samma plats. Drar du fördel av det?

Finns ditt företag på Pinterest?

#2 Storybranding

Vad är din story?

I dagens samhälle möter vi dagligen tusentals varumärken och ställs därmed också inför ett oändligt antal valmöjligheter. Precis därför blir också företagens stories en allt viktigare faktor då vi som konsumenter väljer vilka produkter vi vill konsumera.

Göran ställde oss frågan ”Hur sprids en epidemi?”. Han talade om att varje framgångsrikt varumärke måste ha sin förenare, sin vetgirige och sin berättare som tillsammans kan leverera storyn och sprida “viruset” vidare.

För oss i branschen är det ingen nyhet att vi måste ta hjälp av våra användare för att sprida vårt budskap, vår story och delge dem makten över varumärket. De är om inte annat våra bästa referenser och förvaltare. Samtidigt är detta en punkt som fortfarande utgör en av de största rädslorna hos många företag vi möter.

#3 Slowtech

Varje trend har en antitrend. I takt med att webben och socialt nätverkande växer sig större i människan liv, växer också behovet av att stänga av och koppla ifrån en stund då och då.

Trots att merparten av alla konsumenter söker på webben innan de gör ett köp, sker fortfarande 90% av den faktiska konversationen offline – något du som företagare och anställd i allra högsta grad måste ta hänsyn till. Du måste kort och gott se till att göra dig såpass minnesvärd och engagerande på webben att användarna väljer att ta med sig din story offline.

#4 Snällismen

En av de sista trenderna Göran nämnde var något han själv kallar för ”snällismen”. Ett något flummig begrepp månne, men nog så viktigt för att nå framgång – inte minst då du marknadsför ditt företag på webben.

Bakom varje människa ligger nämligen ett grundläggande behov av att älska och bli älskad. Människan tycker rent av om att dela med sig och att bli delad med.

Se till att du och ditt varumärke är älskvärt och engagerande. Dela och bli delad.

Frågor kring någon av ovanstående punkter? Maila mig på caisa.lintunen@skapa.se eller slå en signal till 0768-08 25 71 så kan vi boka ett möte och prata mer om hur du lyfter din kommunikation och marknadsföring på webben.

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *