Tips för Pinterest!

Alldeles säkert har du hört talas om Pinterest. Precis som en av våra kunder skulle du kanske också benämna det som “the hottest thing in social media”? Men vad är då detta Pinterest och hur kan du och ditt företag använda det som ett verktyg för att förbättra och optimera er marknadsföring?

Pinterest benämns ofta som en “digital anslagstavla” där du sparar intressanta saker du stöter på webben över. Kanske handlar det om befintliga intressen, en önskelista till kommande renovering eller en rad kloka citat. Vad det än handlar om så kan du lagra det i en av dina anslagstavlor på Pinterest.

Att man som Pinterest-användare också kan titta på andras samlingar, följa, gilla och dela med sig av de man finner intressanta gör förstås inte fenomenet mindre intressant för dig som söker nya sätt att marknadsföra ditt företag, er produkt och tjänst.

Här kommer därför sju konkreta tips på hur du kan bära dig åt för att lyckas bättre på Pinterest:

Sju konkreta Pinterest-tips

1. Utnyttja länkarna

Använd bilder från din blogg/hemsida att fylla dina Pinterest-boards med. Det skapar utmärkta inlänkar till ursprungskällan, som lockar dina följare att läsa mer om dig och din produkt och ger ökad trafik.

2. Tipsa dina följare

Lägg upp tips och trix i bildform kring dina produkter. Det tilltalar sannolikt både befintliga och potentiella kunder.

Psst! Numera kan du även lägga upp videos på din Pinterest, vilket ju passar utmärkt i instruerande syfte.

3. Engagera dig

Sikta alltid på att skapa engagemang i första hand, snarare än sälj. Ett sätt att både visa och skapa engagemang är att gilla och dela med sig (repinna) av andras bilder i sina egna collage. På så vis skapar du samtidigt en större mängd innehåll.

4. Använd funktionerna

Använd dig av kategoriseringen och sök-funktionen för att hitta användare som är intressanta för dig – förmodligen är de även intresserade av dig.

5. Vem är du?

Låt bilderna berätta din story: Använd dig av bilder som visar på vad ditt företag står och brinner för. Vilka samhällsfrågor ni är engagerade i och vilka ni är. Att det inte är proffsfotograferade, redigerade bilder är inte huvudsaken. Vad som är viktigt är att de du riktar dig till känner vem du är och förhoppningsvis finner dig lika relevant och tilltalande som de är för dig.

6. Variera ditt innehåll

Försök tilltala din målgrupp på flera plan. Använd dig av vackra bilder, lika gärna som roliga eller djupa. Du behöver och bör inte hålla ditt innehåll strikt koncentrerat kring enbart din produkt/tjänst, det blir lätt långdraget och tråkigt.

7. Koppla samman dina kanaler

Tillsist: Koppla samman ditt Pinterest-konto med Facebook och Twitter om du är aktiv även i dessa nätverk. Att låta bilderna från Pinterest ta plats i dessa flöden ger ett härligt inslag av bilder, samtidigt som det uppmärksammar dina tidigare följare om att du finns på Pinterest. Tillsist är det också ett enkelt sätt att hålla tre konton uppdaterade. Det gillar både dina följare och Google!

Hjälp med sociala medier?

Kanske känner du dig en aning överväldigad? Lugn i stormen, det allra bästa sättet att lära sig något nytt är trots allt att prova sig fram. Har du frågor och funderingar är du dessutom alltid välkommen att höra av dig till mig så kan vi prata mer om sociala medier och hur man använder dem optimalt.

Vi hörs! / Caisa

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Artikeln har 2 kommentarer

  1. martin Svara

    Går det att koppla instagram-flödet till pinterest-kontot (företagskonton)?

    • Pierre Bendayan Svara

      Hej Martin!
      Enklaste sättet att få sina instagram-bilder ”pinnade” på Pinterest är genom att göra det manuellt via webbläsaren.
      Här finns en film som visar hur du går tillväga. https://youtu.be/DJ_zKCUunfA

      Tyvärr finns det ingen direkt koppling mellan Instagram och Pinterest i dagsläget.
      Mvh, Pierre

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *