Tillskott till Skapa-gänget, vi välkomnar nya copywritern Emelie!

Allt fler företag ser värdet av Content Marketing för att nå ut med sin kompetens till sina kunder. Därför har vi utökat vårt team med en ny copywriter! Emelie skriver texter med eran röst och alltid med målgruppens behov i åtanke. Hon är övertygad om att väl valda ord kan påverka mycket till det bättre och drivs av att skapa innehåll som verkligen gör nytta.

Hej Emelie och välkommen till Skapa! Hur har första tiden hos oss varit?

Hej Louise och tack! Första tiden har varit händelserik och väldigt kul. Jag kastades direkt in i våra kundprojekt och har redan fått skriva artiklar om flera spännande ämnen. Ämnen som jag tidigare inte visste något om. Exempelvis om hur miljövänliga fraktlösningar inom modebranschen kan se ut och hur lasermärkning av produkter går till i tillverkningsindustrin. Detta var också en av anledningarna till att jag sökte mig till en mindre byrå som Skapa. Här får jag möjligheten att jobba med flera olika kunder och branscher samtidigt. Eftersom jag inte bara är nyfiken utan också lite av en rastlös själ så passar den här variationen mig utmärkt och motiverar mig mycket i mitt skrivande.

Att jag får ägna dagarna åt att grotta ner mig i en fråga och sedan skriva en text som svarar på den passar mig med andra ord riktigt bra. Det är två av mina favoritsysselsättningar!

Vad gjorde du innan Skapa?

Jag har alltid varit intresserad av kommunikation och nyfikenheten resulterade i dubbel examen i beteendevetenskap och informationsarkitektur. I den sistnämnda var fokus på digital kommunikation, främst genom webbanpassad text men även formgivning och en del programmering. Mina tidigare jobb har bland annat varit som affärsutvecklare och entreprenörscoach, som del i startups och senast nu som marknadskommunikatör.

Både högskolepoäng och jobb har haft kommunikation som gemensam nämnare. Men också vikten av alltid skapa utifrån den tänkta målgruppen och deras behov. Att jag i min roll som copywriter på Skapa får användning för alla tidigare erfarenheter känns väldigt roligt!

Vad är det med skrivandet som du gillar så mycket?

Allt egentligen. Och det har jag alltid gjort. Ord kan påverka och förändra så mycket när de är skrivna med eftertanke och ett tydligt syfte. Jag gillar kreativiteten och utmaningen i att sätta ord på något abstrakt, göra det konkret och förändra något hos läsaren. Det är också väldigt spännande att få berätta och sprida någon annans berättelse med deras röst.

Men att skapa och få ut en text till rätt läsare kräver ju mer än att bara skriva den. Processen handlar lika mycket om att samla idéer för intressant innehåll, formulera syftet med texten, pricka in målgruppen, intervjua människor i olika branscher och i slutändan publicera texten i kanaler där den kommer till nytta. Detta arbetet med Content Marketing är en stor del i varför jag tycker att jobbet som copywriter är så kreativt och meningsfullt.

Varför tror du att det är viktigt att företag använder sig av Content Marketing?

Idag är alla online och företagen behöver arbeta mer för att nå fram med sina budskap till sin målgrupp. Därför finns det ett stort behov och värde i bra och målgruppsanpassat innehåll till bloggar, webbplatser och sociala kanaler. Jag ser att Content Marketing möjliggör för företag att nå ut med sin kompetens för att informera och inspirera sina kunder. Text som speglar företagens syfte, varumärke och värderingar och som baseras på kunskap om kundernas behov kommer att nå fram till rätt person.

Vad gör du en vanlig dag på kontoret?

Jag skriver koncentrerat på en eller ett par artiklar. Kastar runt idéer kring ordval och målgruppsanpassning med dig (copykollega Louise). Har en telefonintervju med en intressant person på andra sidan jorden. Uppdaterar sociala medier för våra kunder. Googlar synonymer. Slutligen har jag också tagit på mig ansvaret att hålla kaffekokaren i topptrim genom att dricka för många koppar.

Och vad gör du när du inte är på kontoret?

Då är jag allra helst utomhus. På en surfbräda i havet eller med vandringskängorna i skogen. När jag inte gör det så läser jag mycket, äter frukost oavsett tid på dygnet eller kollar TED-talks.

Tack för en trevlig pratstund Emelie! Vi är glada att du har börjat hos oss på Skapa!

Är du nyfiken på content marketing eller på vilket sätt vi på Skapa kan hjälpa dig? Tveka inte att kontakta oss, vi hjälper gärna till!

  • Copywriter

För mig handlar skrivandet om att vara kreativ från början till slut. Att kunna inspirera, påverka och förändra beteenden genom text är för mig både en spännande och rolig process. Genom att fokusera på content marketing gör man det möjligt för målgruppen att söka upp texten själv, inte tvärtom. Som copywriter ser jag fram emot att synliggöra er och era behov på webben, och därmed göra er digitala kommunikation ännu bättre.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *