Idag har Internetstiftelsen släppt sin årliga rapport “Svenskarna och internet 2018”. Det är en av Sveriges största undersökningar baserat på individers beteenden. Den har gjorts sedan år 2000. Intervjuerna är omfattande och innehåller frågor om de intervjuade personernas bakgrundsdata, tillgång till teknik, användning av traditionella medier och användning av internet i olika former. Rapporten ger intressant insikter i svenskarnas användning av internet och dess tjänster. För oss som arbetar med att skapa bra kommunikation och verktyg för kommunikation på internet, är rapporten mycket intressant läsning. Framförallt tycker jag att det är förändringarna, mer än de absoluta talen, som är intressanta att ta del av.
Jag har ögnat igenom den och hittade några saker som jag tyckte var intressanta.
Video ökar explosionsartat – speciellt YouTube och Netflix
Exempelvis har videotittandet via internet ökat mycket kraftigt de senaste åren. Det är framförallt YouTube som står för ökningen, men även tjänster som SVT Play, C More, Netflix, HBO Nordic, SF Anytime, iTunes videos etc. som får oss att se mer och mer video. Hemma hos oss har vi inte längre någon traditionell TV – det gick inte att motivera längre att betala för ett kanalutbud på tablå-TV, exempelvis via Boxer, när våra TV-apparat har varsin AppleTV-dosa kopplad till sig, där vi når både direktsänd TV, play-tjänster och hela filmutbudet. Netflix-tittandet har fördubblats i Sverige de senaste tre åren och över hälften av Svenskarna tittar nu på Netflix.
Utanförskapet relativt stort, men minskar
Medier gör idag (2018-10-04) en stor nyhet av att undersökning pekar på ett utanförskap för cirka en miljon svenskar, framförallt äldre människor. En halv miljon svenskar använder aldrig internet. Men även här talar trenden för att allt fler i denna grupp tar till sig internet och den hjälp de kan få i vardagen där. Och undersökningen pekar också på att när en person väl har börjat använda en tjänst, oavsett om det är Facebook eller Mobilt BankID, så slutar man inte.
Vi kommer alltså att få se allt fler äldre som använder tjänster på nätet. Exempelvis kan ju filmtjänster som SVT Play, TEDex och Netflix göra vardagen för äldre lite roligare och givande. För att inte tala om kontakten de kan ha över generationsgränserna med barn och barnbarn över Instagram, Snapchat och Whatsapp. Och undersökningen visar exempelvis positiva data som att 26% av alla som är äldre än 66 år, utbildar sig via nätet.
Spädbarn gillar videos
I andra änden av skalan har vi de riktigt unga Internat-användarna. Var fjärde spädbarn under 1 år, använder internet. Främst för att se på TV och video. Sufplattan, exempelvis iPad, hamnade hos de som är under sju år gamla. När barnen är två år gamla spelar över hälften spel på internet. Från sju år har varannat barn sin egen telefon och då går användning av internet via den istället för surfplattan. Bland unga pojkar 12-15 år spelar 98% spel på nätet, men bara 82% av flickorna gör det i samma ålder.
Musik är stort både på YouTube och Spotify
Väldigt måna svenskar konsumerar musik över nätet, både som musikstreaming men också via YouTube. För nio år sedan betalade nästan ingen för musik, medan nu har över hälften av svenskarna betalar för att lyssna på musik. Och 62 procent av svenskarna lyssnar på radio över nätet istället för via traditionella radioapparater.
Anvädningen av internet ökar bland svenskarna
Det är intressant att inom nästa alla områden och åldersgrupper så ökar användning av internet-baserade tjänster. Att de som har börjat använda en tjänst i väldigt liten grad slutar använda den är också intressant tycker jag. Det tyder ju på att de allra flesta tjänster ger oss något tillbaka. För mig skulle jag ha svårt att vara av med tjänster som Mobilt BankID, internet-banken, Google, kartor och vägvisning, e-post närsomhelst, Spotify, SVT Play, Washington Post, etc. Ja, jag är nog beroende – jag darrar vid tanken vad som skulle hända med mig och Skapa om internet upphörde att finnas. Hjälp!