En historia kan berättas på många olika sätt men den där röda tråden är något som de flesta historier har gemensamt. Oavsett om det handlar om en skräckhistoria, en film, en låt eller en Doris Lessing-roman så är ofta dramaturgin densamma. Samma struktur på berättandet är även högst relevant när du jobbar med content marketing.
Content marketing + storytelling = best friends
Storytelling – en av alla ingridienser till den smarriga content marketing-grytan. Storytelling handlar om, som det låter, att berätta en historia. Och visst är många av texterna på er webb, eller er blogg, just historier? För att berätta en bra historia kan det vara bra att följa vissa regler. En av grundreglerna till en bra historia är hur historien är uppbyggd och vilken struktur den har. Den nödvändiga, och grundläggande strukturen innefattar förstås: en början – en mitten – och ett slut.
Början: väck intresse genom att förstå vad målgruppen vill ha
I början av en text är det viktigt att introducera läsaren till ämnet och berätta var vi står idag. Om inte läsaren har något att utgå ifrån blir det också svårt för läsaren att följa resan (texten) och se hur saker och ting utvecklas och förändras. Här är det viktigt att locka fram det läsaren vill ha, och det som driver dom att fortsätta läsa till slutet. Värt att nämna är att vad läsaren vill ha och vad läsaren behöver kan vara två olika saker. De kanske inte vill ha er produkt, utan de behöver er produkt för att uppnå det dom vill ha?
Det är nu det blir tydligt om du känner din målgrupp. Vet du vad dom vill ha?
Mitten: vad är problemet och hur löser vi det?
Det är ofta i mitten av en text som det blir extra tydligt vad problemet är och hur komplext det kan vara. Här kan man tillåta sig att gå djupare in i vad problemet är, vad det innebär och kanske även vad som behövs för att lösa problemet. I till exempel en actionfilm är det ofta här som karaktären gör upp en plan för att lösa sitt problem. (Tänk när Macaulay Culkin riggar upp alla sina fällor för att ta fast tjuvarna i filmen Ensam Hemma.)
Slutet: en kontrast till textens början och ett önskat resultat uppstår
Slutet är generellt den starkaste delen av texten men slutet blir ofta ännu starkare om texten har en riktigt bra början och mitten. Här blir det också tydligt hur början och slutet skiljer sig åt. Det va någon som sa “If the writer doesn’t have a strong contrast between the beginning and the end, there isn’t a story.” I slutet brukar problemet få en lösning och ett önskat resultat uppstår.
Om du, utöver att skapa en tydlig början, mitten och slut i din text, också kan ge läsaren en känsla av spänning och förväntan över vad som komma skall, så har du lyckats riktigt bra. Då ökar chanserna att din text blir läst från början till slut.
Vi hjälper dig skriva bra texter inom content marketing
Generellt kan man säga att det ligger mycket mer arbete bakom en text än vad många kanske tror. De som jobbar med text vet det, de som inte jobbar med text kanske inte har fullt lika bra koll. Det krävs både tid och kunskap för att skapa en bra text, helt enkelt. Vill du ha hjälp med att skriva vassa texter till din marknadsföring? Kontakta mig eller någon av mina kollegor så hjälper vi dig!