Sociala medier – het kompetens enligt CS intervju med Erik Ekholm

Computer Sweden har intervjuat mig och utifrån det skrivit en artikel om företagens behov av resurser och rekrytering av personal som kan ansvara för företagets kommunikation i sociala medier.

Många företag har idag ett starkt intresse för att använda sociala medier i sin kommunikation med befintliga och presumtiva kunder. Ett stort problem för dem är dock att de oftast inte har resurser för att skapa det redaktionella flödet som krävs för att skapa rätt uppmärksamhet från Google. Speciellt företag som är verksamma på en internationell marknad har stora utmaningar i hur de ska organisera arbetet för att kunna skapa en uthållig förvaltning av kommunikationen på flera olika språk. Till det kommer även att det gärna bör finnas en lokal touch på materialet också.

Computer Swedens journalist Karin Myrén intervjuade mig angående vår syn på rekryteringsbehovet hos stora och små företag i Sverige. Vi på Skapa ser det som en utmaning för företagen som mest ligger på det kommunikativa och organisatoriska planet, och mindre på det tekniska planet. Vi tror till exempel att en person med journalist-bakgrund har en mycket större nytta för företagen i rollen som sociala medier ansvarig, jämfört med en IT-tekniker.

Läs gärna Karin Myréns artikel i Computer Sweden i dagens nummer (31/8): https://computersweden.idg.se/2.2683/1.336506/sociala-medier–het-kompetens

Är det här frågor som du brottas med? Eller har du något du vill kommentera? Gör gärna det här nedan!

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *