Jag satt och fikade med ett par bekanta på ett av Göteborgs alla fik härom kvällen. En av dem råkar vara ägare till ett IT-företag och inte helt oväntat halkade vi snabbt in på att prata jobb. Jag berättade om Skapas verksamhet och mitt jobb, om vikten av en stark närvaro online.
Han nickade och visste precis vad jag talade om när jag berättade om Google-effekten. Instämde i min resonemang kring att aktivitet och engagemang i flera kanaler definierar dig och ditt företag – er verksamhet – och är rent av nödvändigt för att Google ska kunna skicka rätt sökande till just dig.
Sen avslutade han med att klargöra att “sånt där” (marknadsföring i sociala medier) är något som han trots allt aldrig skulle betala för.
Sociala medier ur ett traditionellt perspektiv
Vi lämnade ämnet och fikade vidare med annan inriktning, men konversationen har dröjt sig kvar i mitt huvud. Ställningstagandet kring att “Facebook, Twitter och annat oseriöst krafs” inte är något värt att betala för, är ett för mig obegripligt men återkommande faktum.
Kanske är du en av de som fortfarande är skeptiska till marknadsföring i sociala medier? Om fallet är sådant skulle jag vilja att du funderar en stund över dessa två frågor: Skulle du, eller någon annan på ditt företag själv sätta sig och klippa ihop kampanjposters att skylta med på stan? Skulle ni på egen hand dra upp kameran och filma nya TV-reklamen eller spela in en radiojingel?
Jag gissar att varken det första eller andra är ett alternativ du någonsin har funderat över. Jag gissar även att istället för att helt avstå från den sortens marknadsföring, så har du ett gäng kunniga människor som gör jobbet åt dig.
Varför skulle du då inte betala någon för att sköta marknadsföringen i sociala medier åt dig?
Här har vi nått fram till ett av de få avseenden, i vilket traditionell marknadsföring och sociala medier går sida vid sida. De båda kräver både kunnighet och erfarenhet för att fungera optimalt och framgångsrikt.
Vi + Ni = Framgångsrik kommunikation
För att krångla till det hela tänker jag dock klargöra att jag för min del tror stenhårt på att marknadsföring i sociala kanaler blir som bäst då företaget och dess anställda själva är delaktiga i processen. Men det ena bör inte utesluta det andra.
Vill du nå en nära och personlig relation till kunden krävs förvisso gediget företagsengagemang. Men för att nå en hållbar kommunikation och långsiktighet krävs mer än så – en ordentlig strategi, konkret taktik och gemensamma mål.
Det är här många företag går vilse och behöver vägledning, då kan såna som vi på Skapa vara till stor hjälp.
Spara pengar med sociala medier
Det stora problemet för de flesta skeptiker vi möter är trots allt inte viljan att försöka, snarare är det bristen på resurser som står i vägen och sätter käppar i hjulet. Den förutbestämda budgeten för företagets marknadsföring räcker helt enkelt inte till mer än den traditionella reklam man har i nuläget.
Men tänk om ni skulle flytta delar av er marknadsföring från de traditionella kanalerna, in i sociala medier? Och tänk om ni dessutom kunde spara pengar på kuppen?
En viktig fakta att ha i åtanke när man planerar sin marknadsföring är att sociala medier sällan går på en lika hög slutkostnad som traditionell marknadsföring. Att flytta delar av den totala marknadsföringen in i sociala medier och låta företagets anställda delta och utföra delar av arbetet blir därför för det mesta en besparing i sig.
Och besparingar är ju något som de flesta är intresserade av, inte sant?
Så till alla er som “aldrig skulle betala för Facebook”: Dags att de den större bilden. Tänk om – tänk rätt!
Hjälp med sociala medier?
Behöver ditt företag hjälp med att komma igång med sociala medier och skapa en långsiktig plan för hållbar kommunikation?
Kontakta mig eller någon av mina medarbetare för mer information.