När desktop publishing (DTP) slog igenom i mitten och slutet av 80-talet, var det många i reklambranschen som inte förstod vad detta innebar för dem. Många företag i reklambranschen förmådde inte att ställa om och kunde inte möte kraven på att arbeta mer med det kommunikativa och mindre med ren trycksaksproduktion.
Skiftet eldas på av den rådande lågkonjunkturen.
Nu sker en omvandling från traditionell marknadsföring till online-marknadsföring.
Många företag följer intresserat utvecklingen av den dialogbaserade online-kommunikationen, och funderar på vad den kan innebära för deras marknadsföring. Vad kan de göra med deras kunders, partners, medarbetares och återförsäljares vilja att skapa online-dialoger som marknadsför företagets produkter och tjänster.
Enormt stark marknadsföring med dialogbaserad kommunikation
På reklambyråerna funderar man nog mycket på hur man ska hantera detta, eftersom de under flera år bara har sett Internet som ytterligare en media-kanal. De har ofta inte velat ta till sig vilken styrka det finns i den dialog-baserade kommunikationen för deras kunder räkning.
Viktigt med en samordning och en helhetssyn på online-kommunikationen
Många av de företag vi pratar med i dag har kommit en bit på vägen i sitt strategiska tänk kring online-marknadsföring, men söker en partner som kan ta fram strategier och taktiska planer åt dem. Vi kan hjälpa dem att skapa en helhet i deras online-kommunikation genom att samordna resurser, kanaler, etc. så att de får ut maximal effekt.
Har ni också kommit en bit i ert strategiska tänk för er online-kommunikation? Ta gärna kontakt så tar vi ett möte där vi hjälper er att komma vidare.
Ni når mig på 031-3011151, erik.ekholm@skapa.se eller genom att kommentera den här artikeln. Följ mig gärna på www.twitter.com/erikekholm eller www.facebook.com/erikekholm
Delvis före min tid men jag minns ändå när “DTP” slog igenom. Man såg en del bra grejer men också en hel del rent skräp. Plötsligt var det som att alla med en dator också hade känsla för lay-out, så var det ju inte riktigt… Kan ju ibland känna vissa likheter med sociala medier. Fler borde kanske ta till sig lite kvalificerad hjälp? Lära sig gå innan man springer…