Ska du annonsera på LinkedIn? Här får du några tips!

LinkedIn är världens största yrkesnätverk med fler än 400 miljoner medlemmar i 200 olika länder och territorier runtom i världen. Plattformen är idag en självklar plats att söka både nya tjänster och nya yrkesrelationer på. I bloggartikeln delar jag med mig av några tips som kan vara användbara när du ska publicera en jobbannons på plattformen.

 

Kostnadsfri annons med begränsad synlighet eller publik annons med lång räckvidd
Jag hjälpte nyligen en av våra kunder med att annonsera ut en ledig tjänst på LinkedIn. Innan annonsen publicerades behövde de välja mellan några alternativ;

  1. Det första, enklaste och billigaste alternativet är att lägga ut annonsen i ett inlägg på kundens sida på LinkedIn. Det är helt gratis, däremot kommer man nå ut till färre människor, och bara till sina egna följare. Det är positivt för de som redan känner till kunden och dess verksamhet, men de som inte har kontakt med företaget på LinkedIn vet då inte om att tjänsten ligger ute, och får då heller ingen möjlighet att söka tjänsten.    
  1. Alternativ två är att lägga ut en platsannons som når ut till fler personer, även till era icke-följare. Det kostar en slant, och då kan du även välja att sponsra annonsen vilket gör den ännu mer synlig.

Nedan är ett exempel på hur betalningssidan med priser och tillval kan se ut:

 

Skärmavbild 2016-01-25 kl. 10.16.10

Aktiv platsannons i 30 dagar med sponsring som tillval

Väljer du att köpa en platsannons så kommer den vara synbar och sökbar i 30 dagar. En platsannons kostar 1 924 kronor exkl. moms. Vill du även sponsra annonsen för att öka synligheten ytterligare kostar detta max 1 250 kronor. Den kostnaden är rörlig och beror på hur mycket klick din annons får. Däremot är maxtaket för sponsringen av annonsen 1 250 kronor. Alltså kommer en sponsrad platsannons som ligger uppe i 30 dagar kosta max 3 174,00 kronor exkl. moms.

Har din arbetsplats många nya tjänster att annonsera ut framöver, så kan man köpa ett jobbpaket till ett reducerat pris. Ett paket med 5 platsannonser kostar då 1 500 kronor per jobb, istället för 1 924. Köper du ett paket med 10 jobb går priset ner ytterligare, till 1 140,90 kronor per jobb. Priserna gäller dock bara för platsannonserna och inte för själva sponsringen.

Man måste satsa för att vinna – vi rekommenderar!
Vi rekommenderar att välja alternativ två. Trots att det kostar en slant så tycker vi att det kan vara en rimlig summa för att nå ut till så många människor som möjligt. Vi rekommenderar också att börja med att annonsera i 30 dagar, för att sedan göra en utvärdering. Ligger en annons ute för länge kan det istället ge en motsatt effekt, då målgruppen kan få uppfattningen av att ert företag har svårt att rekrytera ny personal.

Lycka till med era rekryteringsprocesser!

Har ni frågor eller vill ni ha hjälp med att lägga ut en annons? Vi hjälper gärna till! Kontakta mig, så löser vi det!    

  • Copywriter

För mig handlar skrivandet om att vara kreativ från början till slut. Att kunna inspirera, påverka och förändra beteenden genom text är för mig både en spännande och rolig process. Genom att fokusera på content marketing gör man det möjligt för målgruppen att söka upp texten själv, inte tvärtom. Som copywriter ser jag fram emot att synliggöra er och era behov på webben, och därmed göra er digitala kommunikation ännu bättre.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *