Läste just ett intressant blogginlägg på fyranyanser.se/ som jag gärna kan skriva under på. Blogginlägget presenterar helt kortfattat tre webbtrender som är tydliga under första kvartalet 2009, och påverkar även dem som inte har webben som sitt arbetsfält. Jag tar mig friheten att presentera trenderna här…
Jag gillar att hitta och läsa reflektioner och spaningar som inte enbart berör oss som arbetar med webb eller de som är inbitna webbspanare i övrigt. Nedanstående tror jag högst påtagligt har påverkat många webbanvändare, både privat och i sin marknadsföring de senaste månaderna. Har de inte påverkat dig ännu så kanske du skall ta dig en extra funderare?
De tre webbtrenderna är hämtade från fyranyanser.se. (jag har även lagt till en kort personlig reflektion i varje punkt):
- Googlejournalistik har bytts ut mot Facebookjournalistik. Exemplifieras utmärkt så här. Personligen tror jag att Facebook-journalistiken kommer att ersättas av något annat framöver, men trenden och arbetssättet fortsätter att utvecklas i samma riktning.
- Nästan alla webbtjänster och inte minst mediesajter utvecklas för att få mer Google-trafik. Orsaken är att Google är den dominerande sökmotorn och den drar stora mängder trafik. Alla som försökt arbeta med SEO vet att det är svårt eller omöjligt att lura Google, vilket driver den positiva utvecklingen! Bort med alla spam-bloggar och luriga konsulter.
- Freemium gör sitt intåg på allvar! Tjänster som Twingly, Spotify, Tyda och Twitter tar inte betalt direkt av konsumenten utan genom andra betalningsmodeller. De är användarvänliga, smarta och under frammarch.
Jag avslutar mitt innehållslån med en reflektion om webbens inverkan på traditionella media och arbetssätt. I fredags skrev Resumé att 93% av alla journalister använder webbsök för efterforskning när de skriver om företag. Detta gör webben allt viktigare i PR-sammanhang och webben har blivit en viktig PR-kanal i stället för ett medel för att få PR!