Saker som får besökaren att stanna eller lämna er webbplats

Vad får företagen att tro att jag INTE skulle vara intresserad av att se produktpriset direkt på deras webbplats?

Och varför läggs det nästan alltid mer krut på att få till en snygg broschyr när det är hemma vid datorn vi sitter och jämför produkterna med varandra?

Häromdagen då jag satt och Googlade olika leverantörer av badkar i Göteborg så slog det mig hur ofta företagen underskattar oss besökare, vad vi efterfrågar och hur vi letar och jämför produkter.

Under den här kvällen så såg jag tydliga missar hos företagens webbsidor som direkt ledde till att vi avfärdade dem utan att blinka. Det var förvånansvärt många av de mer kända leverantörerna som underpresterade när det gäller deras webbnärvaro, både estetiskt och informativt.

Här kommer därför en artikel som tar upp de punkter som jag personligen tycker är viktiga bakom en lyckad webbplats med kundfokus.

Vad vill besökaren veta?

Detta är A&O när det gäller presentation av material på webbplatser. Gång på gång ser vi webbsidor som presenterar informationen som företaget vill presentera istället för den informationen som besökaren vill se. Tänk tvärtom och ställ er frågan om vad besökaren vill kunna få svar på när han / hon besöker webbplatsen.

Fokusera på produkten eller tjänsten

Om jag exempelvis Googlar efter badkar och kommer in till ett företags startsida som visar en bild på ett badkar, ja då behöver (läs “vill”) jag inte läsa en halv sida om att “Välkommen…Vi säljer badkar…har funnits sedan 1854…”. Jag vet redan vart jag har hamnat! Det var ett aktivt val av mig att klicka mig in, då jag fick en träff på badkar. Information om företaget kan ni placera under “Om Oss” som numer är ett obligatoriskt menyval på alla webbplatser. Om jag mot förmodan skulle vara intresserad av er historik osv, så klickar jag där. Med största sannolikhet så är jag bara intresserad av ert utbud i nuläge.

Om första intrycket är bra har vi större toleransnivå om något skulle gå fel i framtiden.

Imponera på mig istället! Skapa en känsla av professionalism och ett första intryck som håller genom hela mitt besök. Använd snygga bilder och intuitiv design som gör att jag, utan att tänka efter, kan ta mig från A – Ö. Om något mot förmodan inte skulle vara 100% längre fram så har jag högre acceptans för detta om första intrycket varit bra.

Lyft fram de 3 viktigaste delarna hos produkten

Som konsument och besökare av just er webbplats har jag en tanke om vilken information jag kommer att hitta. Gör mig inte besviken genom att presentera massa “lull-lull”-information som är gjord för sökmotorerna. Om du ska göra det, lägg då den texten under det viktigaste, alternativt får du framhäva det viktigaste.

Vad är då det viktigaste?

Det varierar från produkt till produkt (eller tjänst), men återigen handlar det om att lyfta fram den information som man tror att besökaren vill veta.
För exempelvis en produktsida om badkar så är det viktigt att man ser Storlek, Volym (vattenmängd i liter) och Pris. Det är saker man förväntas hitta snabbt.

Stanna eller lämna sidan?

Det finns många olika parametrar som avgör om man lyckas fånga en kund eller ej på sin webbplats. Här är några punkter att ha i bakhuvudet:

01. Laddningstid – Idag måste en webbplats gå snabbt att ladda. Om er sida kräver en animerad laddningssymbol innan någon information visas så ligger ni väldigt risigt till! Vi lever i en värld där allt ska gå snabbt och informationen måste levereras Pronto! Punkt slut.

02. Pris – Finns det inget så drar jag! Att hänvisa mig till en återförsäljare är dödsdömt då jag har fem andra konkurrerande företagssidor uppe där priset dessutom finns angivet.

03. Produktbilder – Dålig kvalitet, för liten eller ingen bild alls resulterar garanterat till avvisning! Produktbilder får gärna gå att förstora och snälla… visa fler än EN bild…
… i sin riktiga miljö
… från olika vinklar
… i rätt proportion till något man kan relatera till (exempelvis en människa).
Finns möjligheten så ser jag även gärna ett filmklipp!

04. Brist på information – Så fort jag måste kontakta er för att få mer information om en produkt, ökar risken för att jag inte går vidare till köp. Speciellt om era konkurrenter är helt transparenta (visar all information).

05. Tillgänglighet – Finns varan i min stad? Kan jag känna på den och testa den i verkligheten? Många produkter måste man nästan se och testa innan man kan avgöra om ett köp eller ej. Av den anledningen är det otroligt viktigt att visa var man kan göra detta (bra exempel är de webbutiker som visar lagerstatus per ort och butik).

06. Lätt att kontakta företaget – Om jag är i en process att köpa en produkt och jag undrar över något så måste det finnas enkla sätt att nå er på. Kundens tålamod är sämre än vad ni tror. De vill helst ha svar i samma stund som frågan ställs. Ställs samma fråga till en konkurrent som dessutom svarar upp snabbt, så finns det risk att ert försenade svar inte har någon betydelse.

07. Relaterade produkter och tillbehör – Finns det produkter och tillbehör som passar just den produkten du kollar på. Finns det liknande produkter? Visa dem på samma sida!

08. Jämförelser – Vi jämför saker varje dag. Allt ifrån mönstret på strumporna på morgonen till innehållsförteckningen på brödpaketet i butiken. Detsamma gäller produkter på nätet. Finns det flera produkter som liknar varandra? Låt mig som konsument få jämföra produkterna bredvid varandra och dra en egen slutsats om vilken som är rätt för just mig.

09. Responsiv eller adaptiv design? – En webbsida måste idag ha stöd för att se bra ut i flera olika skärmstorlekar. Mobilsurfandet har ökat dramatiskt de senaste åren och kommer knappast att bli mindre med tiden. Hur en webbplats ska se ut och fungera för en mobiltelefon eller surfplatta är ett kapitel för sig som kräver ett eget blogginlägg. Det man dock kan tänka på är att all information som visas på webbplatsen på en vanlig skärm kanske inte lämpar sig på en mindre skärm.

10. Sociala medier? – Bra om det används på rätt sätt. En van twitteranvändare förväntar sig snabbt svar om Twitter används som en kanal för kommunikation mellan kund och företag. Detsamma gäller för Facebook.

Nedladdningsbara produktblad är inte för konsumenten. De är till för återförsäljare.

Produktblad i all ära, men vad är poängen med att öppna upp en PDF med information som man kan visa direkt på webbsidan? Möjligen skulle man ge besökaren alternativet att ladda ner SAMMA information som finns på webbsidan, i PDF-format (bara för att lagra den lokalt eller för att skicka den till en montör, elektriker etc.)

Om ni känner er träffad av ovanstående så gör något åt saken! Ni har affärer som går förlorade varje dag! Tro mig, jag avfärdade fem bolag på fem minuter pga att de varit bristfälliga på flera av punkterna jag tipsat om ovan.

Avslutningsvis

Ni är inte ensamma! Det finns alltid någon som kan göra det ni gör, snabbare, snyggare och billigare. Det gäller att leverera på alla fronter!

Vad väntar ni på?

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *