Så tycker Skapa om appar

Förra veckan drog jag i gång en artikelserie i miniformat om appar (läs första inlägget här) och spinner nu vidare på ämnet. Som ny i Skapa-gänget vill jag förstås veta var Skapa står när det kommer till just appar och hypen kring dem. Jag satte mig därför ner tillsammans med Skapas digitala strateg Lars och systemutvecklare Jimmy för att ta reda på det.

Appar – en ny gammal trend

Något Lars är tidig med att poängtera under vårt samtal är att appar ju faktiskt inte är något direkt nytt påfund.

Appar har funnits länge i olika skepnader, att det har blivit en sådan trend är en konsekvens av både teknik och kultur. Möjligheterna som ligger i att göra sitt företag tillgängligt via mobila enheter kan man helt enkelt inte blunda för, när var och varannan springer runt med en iPhone eller Androidtelefon, menar han.

Skapas framgångsrecept för bra appar

Antalet appar ter sig nu för tiden fullkomligt explosionsartat. Ambitionen att hänga med är hög och konkurrensen stor, vilket ofrånkomligen resulterar i flera halvdana resultat på marknaden. Vad ska man tänka på om man vill skapa en apparnas Rolls Royce?

Syftet, svaret kommer i kanon från mina båda samtalspartners.

På Skapa brukar vi resonera som så att det viktigaste är att ha ett tydligt syfte, idé och definierad målgrupp, allt annat vore slöseri med tid och resurser, fastslår Lars.

Att man snackar appar utgör inget undantag, man kan inte skapa en app bara för att det är hett och trendigt, man måste se det faktiska behovet. Samtidigt bör en app inte heller vara ett multifunktionellt verktyg. Då blir den för komplicerad för vyerna en mobil enhet kan erbjuda.

Han lutar sig tillbaka och funderar en stund innan han spinner vidare: Kanske är de enklaste apparna de mest framgångsrika. Ta Taxi Stockholm som exempel. Funktionen i deras app består av en ”beställ taxi-knapp”. När du trycker på den lokaliseras du och ett meddelande sänds till bilar i ditt närområde, sekunder senare är en taxi på väg mot dig. Inga telefonköer eller jobbiga väntetider. En app som i all enkelhet fyller sin funktion och underlättar för både kund och företag.

Appen – ett komplement snarare än en konkurrent

Jimmy fingrar på telefonen framför sig och kliar sig på hakan innan han sammanfattar: Man får fundera på vad en telefon med dess touch screen, kamera, inbyggda GPS och andra funktioner har att erbjuda och vad den kan underlätta, helt enkelt. Vilken funktion kan en mobil eller iPad fylla, som en dator misslyckas med? Hur kan en app i mobilen hjälpa min målgrupp i sin vardag?

Sen tycker jag det är viktigt att poängtera att olika enheter nödvändigtvis inte måste ersätta utan snarare ska komplettera varandra i olika situationer. Vissa aktiviteter lämpar sig fortfarande bättre för datorer. Tillsammans kan olika enheter bilda en helhet och täcka användarens hela behov.

Skynda långsamt

Jag funderar en stund över herrarnas resonemang, som alltid låter det de säger både logiskt och alldeles självklart. Att lära känna behovet, finna syftet och låta dessa spår leda fram till funktionen. Att låta appen komplettera, snarare än konkurrera med företagets övriga affär. Svårare än så är det kanske inte att knäcka gåtan om vad som gör en bra app. Och inte enklare heller, förstås.

Misstaget jag själv tror att många gör är att de ser på app-trenden som de ser på social media: Som något hett och eftertraktat man måste skynda sig att hänga med i. Något som kan komma att bli lyftet man längtat så länge efter, men som man egentligen inte har en aning om hur man ska handskas med. Både en app och social media besitter i högsta grad kraften att hjälpa företagskommunikationen framåt, men kan även resultera i dyr pannkaka om de sätts i rullning utan förutbestämda mål och riktlinjer.

Kanske sitter du redan nu och funderar på hur en app skulle kunna lyfta och komplettera din affär, men har inte redskapen för att ta steget fullt ut? På Skapa har vi lång och god erfarenhet av appar och utvecklingen av dem. Kontakta Lars: 031-30 111 53 eller Jimmy: 031-30 111 55 så kan de hjälpa dig.

 

Sneak peak: I nästa del av App to Date berättar jag om Skapas senaste app-produktion för inga mindre än Skanska. Stay tuned!

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *