Så förbereder du dina bilder online för Content Marketing


Här på Skapa hjälper vi många företag med Content marketing. Vi har duktiga copywriters som tar fram intressanta artiklar som genererar trafik och mervärde för läsaren. Vi både filmar och fotograferar också för våra kunder, men vi ser gärna även att kunderna själva aktivt jobbar med sitt innehåll. En fråga som ständigt dyker upp är hur de ska arbeta med bilder för webben. Vilken storlek ska de använda för bilderna och hur kan de redigera dem… de har ju inte Photoshop?

Ett normalt scenario kan se ut så här…

Kunden är på ett event och passar på att ta ett gäng bilder med en systemkamera. De kommer hem och importerar bilderna från dagen till sin dator och vill nu lägga ut några av bilderna på deras webbsajt. Alternativt har de köpt loss bilder som de vill använda från en bildbank.

Första problemet dyker genast upp – Bilden är för stor!

Bilderna från kameran eller bildbanken är över 5Mb i filstorlek och över 4000 pixlar breda. Sidorna på deras webbsajt har en maxbredd på 750px.

Ofta är kunden medveten om att bilderna är för stora för webben, men ibland görs försök med att ladda upp dessa stora filer direkt, vilket brukar resultera i ett felmeddelande om att filen är för stor för att laddas upp på webbplatsen. Med “för stor” syftar vi då i första hand till filstorleken, inte höjd och bredd.

Även om de flesta i dagsläget använder en bredbandsuppkoppling med snabbt internet så strävar vi ändå efter att försöka hålla filstorleken till runt 100Kb. En webbsida som laddas in snabbt är ett plus i kanten hos Google och slipper besökaren vänta på att bilder laddas in så har vi en win-win situation här.

Men då dyker nästa problem upp – Vi har inte Photoshop!

Hur i hela friden ändrar man storlek på bilden? Jag har ju inte ens Photoshop på min dator, tänker kunden.

Här finns det en mängd alternativ tillgängliga
Det finns kostnadsfria bildbehandlingsprogram som man installerar på sin dator, liknande Gimp (Open Source som påminner om Photoshop). Problemet är att många företag inte tillåter sina anställda att installera program som inte IT-avdelningen har godkänt.

Alternativet blir då att istället använda online-editering. Fördelen här är att du inte behöver installera något och att du i många fall dessutom kan lagra ditt arbete online, för att i framtiden enkelt komma åt det du jobbade med tidigare. Smart och smidigt!

Idag kommer jag därför att tipsa om en tjänst som heter Canva, som är just en online-editor som låter dig arbeta med bild och text på ett väldigt enkelt sätt. När du är nöjd med din bild laddar du enkelt ned den till din dator och vips så har du en anpassad fil som du kan ladda upp till din artikel (eller kanske SoMe inlägg?).

Istället för att skriva en lång artikel om hur man arbetar i Canva har jag denna gången valt att spela in en skärmfilm som går igenom de olika momenten.

Verktyg som används i filmen:
Bildredigering: https://www.canva.com
Bildkomprimering: https://compressjpeg.com 

Hur arbetar ni själv med bilder idag för det material ni använder i er Content marketing?

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *