Så var Webbdagarna avklarade för i år för Skapas del. Faktum är att Internetworld är duktiga på att vaska fram bra talare med intressanta ämnen och erfarenheter, även om vissa av föredragen kanske var aningen svagare än andra.
Men vad var mest intressant i år? Och vad tänker vi på Skapa, eller i alla fall jag, ha i bakhuvudet när jag möter dig som kund?
Framför allt gjorde första talaren för dagen, Bo Dahlbom intryck. Han är framtidsforskare, professor på IT-universitetet och en hejare på att förmedla sina något provokativa, tankeväckande och mycket intressanta åsikter om hur vi människor kommer att bete oss under de närmaste åren. Eller hur vi kanske borde bete oss.
Bo pratade bland annat om hur samhället förändrats under de senaste hundra åren och hur alla hjul även i fortsättningen kommer rulla allt snabbare. För att visa på de senaste 20 årens utveckling påminde han om persondatorn som kom 1985, om Internet som kom 1995 och Webb 2.0 2005 samt Mobile Office 2008 och hur dessa olika komponenter förändrat vårt beteende radikalt.
Han menade på att många företagsledningar inte alls insett vilken avgörande roll Internet kommer att spela i denna utveckling framöver, och att det kommer att ge negativa konsekvenser för de företag som inte vaknar upp.
Bo Dahlbom pekade på något som han kallar de Globala Femkampen där Internet är den helt centrala faktorn. Här är tre korta punkter om vad denna kamp innebär:
Globalisering: globala skillnader reduceras, lokala skillnader ökar. Kina blir världens fabrik och all kommunikation blir global.
Automatisering: Maskinerna tömde landsbygden, datorerna tömde fabrikerna och IT tömmer kontoren. Samtidigt ger detta oss alla jobb på marknaden där allt blir centrerat kring kommunikation, varumärke och design.
Systemisering: internet knyter ihop oss! Från lokala till globala system för handel, logistik, råvaror, energi osv.
Vidare under webbdagarna var Hall Mibas föredrag om sin e-handelssatsning mycket intressant! Det klassiska grossistföretaget företräddes av Pernilla Stillgren, e-handelsansvarig. Bland annat berättade hon att de valt att behandla satsningen på e-handel som kommunikation med kunderna och lämnade IT-avdelningen utanför – något vi på Skapa tycker är ett mycket klokt val. De vågade bortse från de som Hall Miba kallade “dinosaurierna”, dvs de som motarbetade projektet. Resultatet har inte låtit vänta på sig och visionerna har betalat sig. Företaget omsätter idag lika mycket som tidigare, men med halva personalstyrkan. Hela 92% av alla ordrar läggs på nätet!
Till sist vill jag nämna chefredaktören Magnus Höijs tankar om att vi går från B2B och B2C till B2A, vilket betyder Business for All. En tanke som vi på Skapa ofta diskuterat och som känns mycket aktuell. I ett möte på webben så är alla människor och skillnaderna mellan företag och privatperson suddas ut. Det gäller nu för alla företag inom B2B att våga satsa på sin kommunikation, handel och varumärke på webben!
Om du är sugen på mer trender, framtidsforskning, strategier och kommunikation på webben, så håll utkik efter Skapas seminarium i höst på Världskulturmuseet!