Paneldebatt “Syns i rätt kanaler” på InternetExpo med InternetWorld

Det var många som kom och lyssnade på paneldebatten “Syns i rätt kanaler” på InternetExpo den 21/1 i Göteborg. Förutom jag, Erik Ekholm från Skapa, var det representanter från Aftonbladet, Tradedoubler, iProspect och Valentin. Moderator för debatten var Magnus Höij (@magnushoij), chefredaktör för tidningen InternetWorld. Läs också Magnus sammandrag på den egna bloggen Digitala Affärer.

Magnus tog upp ämnen som massmarknadsföringens död eller inte, förändringen marknadschefens roll, iPhonens roll samt mediabyråernas roll. Vi paneldeltagare ombads också att göra en spaning för 2010, samt att ge något exempel på en framgångsrik satsning på online marknadsföring.

Massmarknadsföringen är definitivt död.

Att köra ut samma budskap till väldigt många människor till stora kostnader fungerar inte längre. Ett tag till kommer fenomenet att finnas kvar. Det skyddas ju av aktörerna i värdekedjan: annonsplatsägare, mediabyråer, reklambyråer och inte minst av marknadsfolk som kör på i trygga och invanda hjulspår.

Sedan kan man ju se hur aktörer som Aftonbladet kan segmentera ner annonser så att du som annonsör når en alldeles specifik målgrupp. Då är det ju inte längre massmarknadsföring. Men det är fortfarande outbound marketing till skillnad från det så attraktiva inbound marketing som varje marknadsförare vill åstadkomma.

Alla blir kommunikatörer för att skapa fler affärer

Jag tror att de flesta företag står inför stora utmaningar framöver. Det är alltså inte bara marknadschefens roll som förändras. Det är även roller inom kundtjänst, produktplanering, produktutveckling, support, tillverkning, forskning, ekonomi, personal, etc. som kommer att behöva bli mycket mer kommunikativa för att företaget i stort ska vara konkurrenskraftigt. Vi brukar nämna Ericsson som ett exempel. Idag kan du inte hitta nästan någon personlig kontakt på www.ericsson.com eller på dess dotterbolagssiter. Ändå har de drygt 86.000 anställda. Tänk om de kunde identifiera cirka 2000 av sina anställda med olika roller, tekniska kunskaper, språkkunskaper, lokala förankringar, olika kön, etc. De skulle ges riktlinjer och kunskap och motiveras att blogga, facebooka, twittra, etc. De skulle skapa en massiv bild av Ericsson som den absoluta och självklara specialisten inom telecom. Vem som helst som sökte på relaterade ämnen skulle dyka på Ericsson och inte Huawei. Tänk vad det skulle innebära för deras framtida affärer…

Marknadschefen kommer nog också att få fokusera mer på att få sin organisation att kommunicera mer och fokusera mindre på att skapa reklam och utåtriktad information. Marknadschefen får brottas med frågor kring företagets äkthet och personlighet.

Jag förutspådde iPhone appens snara död! Och fick lite mothugg…

Nja, kanske inte så drastiskt och inte så snart. Men jag tror mycket på att vi kommer att se allt bättre generella webblösningar för mobiler. Med din mobil kommer du att kunna göra det mesta av det som du göra idag, men utan att först behöva ladda ned en applikation. Alla mobiltillverkare kämpar febrilt med att köra ut sina “egna” app:ar till sina användare. De tror nog att de bygger en lojalitet med sina användargrupper. Men jag känner att exempelvis SVT Play är mycket njutbart direkt i min webbläsare i min Nokia-mobil. Tittar jag på SVT Play via en iPhone App ger det mig egentligen ingen ökad nytta.

När du ska göra något på webben så är det ingen som frågar om du sitter på en Dell eller på en Asus. På samma sätt kommer det att bli med våra mobiler. I framtiden går du in i en webblösning med exakt samma affärslogik som den lösning som du tittar på via en kontorsdator, eventuellt kompletterad med geokopplade funktioner från mobilens gps-mottagare. Det ger billigare och effektivare lösningar där man endast behöver ta fram ett nytt gränssnitt för mobil-användarna.

Några mediabyråer kommer nog att överleva.

Jag skriver “nog” eftersom det helt beror på hur duktiga de blir på att förstå den nya mediamarknaden och var kundernas affärer finns. Idag är kunderna förvirrade över alla de nya digitala kanalerna som finns, och deras behov av hjälp av rätt partner är stort. Det blir ju inte bättre att en mängd trendpresentatörer de senaste två åren har visat bilder med hundratalet olika sociala medier-relaterade tjänster i sina presentationer. Nu vet vi att det är färre än kanske tio tjänster som man bör ha bra koll på för att kunna marknadsföra sina produkter och tjänster. Det är relationen mellan olika tjänster och de egna webbplatserna och effekterna det har på Google som avgör om det blir en framgång. Den mediabyrå som till fullo förstår detta och kan slussa in sina kunder på ett bra sätt i detta, kommer att nå framgång. De behöver ju självklart ställa om sin affärsmodell en hel del för att få ekonomi i det. Men den mediabyrå som lyckas med kommer att nå framgång. De andra går mot konkurs!

Min spaning för 2010

För min spaning för 2010 på en minut som vi paneldeltagare skulle bidra med valde jag följande. Jag tror att vi under 2010 kommer att få se några företag inom B2B sfären som gör en kraftfull resa framåt där de kanske går från att vara plats 5-10 och fram till första plats inom sin bransch med hjälp av sociala medier. Ibland våra duktiga exportföretag med oftast framstående tekniska produkter av bra kvalitet och gott renommé på marknaden, kommer det att finnas de som kommer till insikt om att den största konkurrensfördelen kan de skapa med riktigt bra kommunikation med sina prospects och kunder. De kommer att etablera sig som den främsta specialisten inom sitt branschområde genom att blogga, twittra, bygga lojala grupper av fans på Facebook, få PR online och offline via “surret” i bloggosfären, etc. Detta kommer att ge dem fler spontana förfrågningar, fler köpmogna prospects, etc.

Tycker du som jag? Eller inte…

Har du någon motsatt synpunkt på något av det jag skriver ovan, får du gärna kommentera här nedan. Det är toppen om vi får igång en diskussion om de här viktiga frågorna.

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *