Online-marknadsföring – Inför Google är vi alla lika

Det pågår en revolution. Ett skifte där traditionell reklam och marknadsföring allt oftare får ge vika för aktiviteter i sociala och digitala medier. Där tidigare dyr kampanjplats och TV-reklam ofta ersätts  med mer prisvärda varianter i form av Twitter- och YouTubekonton, Facebooksidor och bloggplattformar. Det pågår en revolution och vi på Skapa är med och tar fram lösningar, för att du som företagare ska kunna optimera din online-kommunikation och ligga steget före dina konkurrenter.

Digital marknadsföring

Jämför man hur både företagare och privatpersoner hämtade information för tio år sedan med dagens tillvägagångssätt, ser man genast en markant skillnad. Det beprövade uttrycket ”Allt finns på nätet” säger en hel del om världen idag, det mesta och de flesta finns just på nätet. Så har det inte alltid varit.

Tidigare sökte man information om intressanta produkter och tjänster i huvudsak via branschtidningar och böcker. Man besökte mässor, frågade sig runt bland branschfolk och förde diskussioner. Därefter sökte man upp ett lämpligt företag som kunde erbjuda tjänsten/produkten.

Läget är ett annat idag. I en verklighet där all världens information finns att tillgå några enstaka klick bort, är det av största vikt att finnas tillgänglig i olika typer online-media för att fånga upp presumtiva kunder.

Liten som stor – inför Google är vi alla lika

En fråga som många ställer sig efter föregående påståenden är vilken faktisk betydelse denna utveckling kan få för det egna företaget och dess marknadsföring.

Eftersom i princip allt och alla finns tillgängliga på nätet, ökar och förändras ofrånkomligen konkurrensen. Att ett företag har få anställda, begränsad annonsbudget, befinner sig på landsbygden och i sammanhanget är litet, har egentligen ingen betydelse när man talar om online marknadsföring. Förutsatt att företaget är optimerat för att synas på webben, finns det egentligen inga begränsningar för hur stor plats det kan ta.

Google ser inte till mängden anställda eller den årliga omsättningen, vad Google bryr sig om är innehållet och dess relevans för den sökande. Du som företagare måste se till att vara synlig med ett  innehåll som är relevant för dina målgrupper.

Skapa – din partner för smart online-kommunikation

Är du och ditt företag redo för att ta steget fullt ut i online-världen? Kanske finns ni redan där med en webbplats, men vet inte riktigt hur ni ska angripa nya kanaler som exempelvis Facebook, hur er online-strategi ska se ut och hur ni rent praktiskt ska gå tillväga för att skapa ett tydligt och relevant innehåll?

På Skapa har vi sedan 1996 framgångsrikt arbetat med att ta fram strategier, webbplatser och olika typer av webbtjänster för våra kunder. Vi har oftast på ett genomgående och långsiktigt plan förbättrat deras online-kommunikation. Och vårt arbete har gett utdelning både för våra kunder och för oss själva. Idag sitter vi på spetskompetens inom det vi kallar smart online-kommunikation som många både stora och små kolleger i branschen saknar.

Låter detta intressant? Kontakta oss så berättar vi mer!

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *