
Det finns mycket att tänka på för att hålla sig uppdaterad och aktiv på sociala medier. Undrar du vilken veckodag och tid på dygnet du bör posta ditt inlägg?
Olika dagar och tidpunkter för olika kanaler
Vilka kanaler bör man använda i vilket syfte? Hur ofta bör man publicera och vilket innehåll är intressant för min målgrupp? Detta är bara några av de frågor man behöver ta hänsyn till för att vara aktiv på sociala medier. För att gå ännu lite mer in på djupet, finns det nu en sammanställning av vilken veckodag och vilken tidpunkt som är bäst att publicera på, beroende på vilken kanal man använder.
Quicksprout har gjort en sammanställning som utgår från kanalerna Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram och Google+. Den särskiljer också på branscher som jobbar inom B2B (Business to Business) och B2C (Business to Customer). Värt att tänka på är att anpassa er publicering efter vilken tidszon er målgrupp befinner sig i.
Vad tror ni själva? Testa att publicera ett inlägg på en tidpunkt och dag som rekommenderas, och publicera sedan ett inlägg på en dag och tid som inte rekommenderas, och jämför resultatet!
Eller kontakta oss, så kan vi dela med oss av våra erfarenheter från publicering i sociala medier.