En effektiv content marketing-process kräver ett gott samarbete internt. För att sprida så värdefullt och varierat innehåll som möjligt är det viktigt att medarbetarna delar med sig av sin kunskap för att kunna besvara alla kunders problem och frågeställningar. Att inkluderna medarbetarna i content-processen gynnar inte bara er målgrupp, utan hjälper även era anställda i deras arbete. Fortsätt läsa min artikel om du är nyfiken på hur!
Få med dina kollegor på tåget genom att informera om era kommunikationsinsatser
Ibland kan det kännas ensamt att jobba med marknadsföring och kommunikation. Kanske är du själv ansvarig för att marknadsföra ett helt företag/varumärke? Det kräver att du har en god förståelse i företagets olika avdelningar och förstår hur allt hänger ihop. Du ska även ha kunskap om företagets alla produkter och tjänster och hur de kan underlätta er målgrupps vardag. Detta kan ibland kännas överväldigande och det kan då vara skönt att ha sina kollegor med sig på tåget, som kan stötta och hjälpa till när det behövs. Men då är det också viktigt att dina kollegor förstår vad du vill göra och varför.
Tips på hur du kan inkludera resten av företaget i er content marketing-process
Content marketing-effekten blir som bäst när så många anställda som möjligt är informerade och engagerade i processen. Här är några tips på hur du kan inkludera dina kollegor i er content marketing-strategi:
- Berätta om er content marketing-process och varför ni gör den. Om man får en helhetsbild och förstår syftet med en insats är det både roligare och intressantare att själv ta del av projektet.
- Bjud in dina kollegor till att hjälpa till att skapa värdefullt innehåll. Varenda en sitter garanterat inne på både spännande och intressant kunskap som er målgrupp gärna skulle ta del av. Genom att ta tillvara på er interna kompetens kan ni dels sprida värdefull kunskap till er målgrupp samtidigt som de anställda kan känna en stolthet över att de har varit med och bidragit och fått dela med sig av sina kunskaper.
- Uppmana kollegorna att sprida ert content. De anställda har (förhoppningsvis) många kontakter och samarbetspartners på sina sociala medier. Om dom delar ert content på sina kanaler finns det en god chans att er kunskap når ut till ännu fler, både existerande och potentiella kunder. Man ska heller inte underskatta spridningen av ert content via möten IRL. Be kollegorna att tipsa era kunder om att hålla utkik på er webb, där ni delar matnyttig information som kan hjälpa dom i vardagen.
- Berätta på vilket sätt ert content även kan hjälpa er i personalen. Innehållsrikt och värdefullt content som sprider kunskap inom er bransch kan till exempel fungera utmärkt som stöd för säljare när de är på kundbesök. Det kan även vara bra att ha värdefull information om företaget och dess verksamhet vid till exempel rekrytering av ny personal.
Varierat, innehållsrikt och värdefullt content som besvarar er målgrupps frågeställningar
Om du jobbar på ett stort företag eller organisation och inte riktigt vet var du ska börja kan ett förslag vara att välja ut några nyckelpersoner som tillsammans representerar alla delar av företaget. Börja hellre smått och få det rätt än att ta alla på samma gång och tappa halva gänget på vägen. Dessa nyckelpersoner kan då bli en typ av “ambassadörer” som blir ansvariga för att sprida vidare kunskapen till sin respektive avdelning. Oavsett hur du vill göra kommer det gynna dig att involvera dina kollegor i er content marketing-process. Det kommer hjälpa dig att sprida mer varierat, innehållsrikt och värdefullt content som besvarar frågor och problemställningar som er målgrupp tampas med dagligen.
Behöver du stöd i din content marketing-process eller vill du kanske få hjälp att komma igång med content marketing? Då är du välkommen att kontakta mig eller någon av mina kollegor så hjälper vi dig!