Boo.com är det klassiska exemplet på hur entusiastiska webbnördar förutspår en marknad och inte väntar på att kunden skall få mogna och fatta vad som händer. Men även vissa matbutiker, till exempel Billhälls i Göteborg, var tidiga ute med matbeställning över nätet, men de fick lägga ner då de var alldeles för tidigt ute. Idag är kunden mogen och sociala medier stärker musklerna på små aktörer…
2010 är det inte utan att man drar på smilbanden när man läser följande pressmeddelande från Axfood den 19 april 2001:
“Axfood-koncernen lanserar den 25 april en ny e-handelsplats för mat, www.hemkop.nu. Satsningen baseras på omfattande kundundersökningar Axfood genomfört bland aktiva e-handelskunder som visar på varumärkets betydelse för framgångsrik e-handel. Den nya sajten vänder sig till privatpersoner men en stor tillväxtmarknad ses inom företagssektorn….. Det finns idag en växande grupp kunder med nya köpbeteenden som ser e-handel som ett alternativ och komplement till traditionella butiker.”
Somligt av det nämns är fortfarande sant idag, nio år senare. Men att e-handel är ett “alternativ” eller “komplement” går nog snarare mot att vara en “nödvändighet”. Dessutom gör sociala media, digital PR, Pricerunner och sökmotoroptimering att det starka varumärket har en underordnad betydelse när kunden väljer leverantör på nätet. Nu kan en liten men trovärdig aktör använda större muskler och konkurrera med etablerade kedjor. Ryktet på nätet sprids snabbt!
Idag är matinköp på nätet på stark frammarch (Fiskbilen, Årstiderna…) utan Axfoods medverkan (vad jag vet, rätta mig gärna) De verkar ha bränt sig på sin tidiga satsning och satsar fullt ut på flygblad och annan outbound marketing. SE KOMMENTAR NEDAN!
Mest nyfiken just nu är jag på hur koncept som Matservice.se skall utvecklas! Jag har i alla fall inte sett någon annan som kommit närmare “vanlig” matbutik med styckegods i sin e-handel. Matservice.se har även, i det lilla, fått med Facebook på sin webbplats, där man kan hoppas att de i framtiden skickar ut förslag på recept, matsedlar, nya varor etc. I bästa ICA-anda. Man kan bara hoppas att de skärper till sin sökmotoroptimering aningen…
I framtiden tror jag att olika webbshopar kommer flyta ihop till varuhus där köpupplevelsen kommer att bli ännu mer prioriterad än vad den är idag bland de som driver e-handel (mer video, bloggar, kommentarsflöden från Facebook och Pricerunner, kampanjer etc). E-handel och webbplats kommer inte att särskiljas med olika termer, likaså sociala medier kommer vara helt integrerat och bara kallas “webb”… såklart! Kalla en spade för spade, som någon sa på Twitter häromdagen…
Hittade just lite fin e-handelsstatistik från USA. Har inte så mycket med sociala media att göra och deras makt över e-handeln, snarare kundpreferenser. Intressant? https://lifehacker.com/5482227/what-do-you-buy-online-vs-in-stores
Hej, här kommer en liten rättelse. Axfood säljer mat på nätet till både privatpersoner och företag. För privatpersoner gör vi det genom NetXtra.
Hälsningar Elin Jarl, informatör Axfood
Hej Elin!
Tack så mycket för ditt snabba och fina svar. Rätt skall absolut vara rätt. Dessutom tycker jag att du skall ha en guldstjärna i kanten för proffsig bevakning av ditt varumärke på nätet.
Lycka till mathandeln på nätet. Jag skall (även) följa NetExtra med spänning!
Mvh. Sofia
Tack!
Hälsningar Elin