Mätning är central för den långsiktiga framgången av dina satsningar på sociala medier i din online-kommunikation. Om ni inte mäter och noterar er aktivitet och de resultat som de ska skapa, så kommer ni ha svårt att motivera er själva och era medarbetare att arbeta aktivt med sociala medier.
Mät för att motivera investeringarna
Även för att motivera fortsatta investeringar i form av tid och pengar, är det bra att kunna påvisa effekter av det ni gör.
I en nyligen publicerad undersökning från eMarketer Digital Intelligence säger 48% av 140 strateger för sociala medier strateger på multinationella företag att de kommer att satsa på att skapa lösningar för att mäta effekten (ROI) av aktiviteterna i sociala medier. Läs mer om undersökningen här https://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1008175.
Hälften av marknadsföringsbudgeten är bortkastad…
…problemet är att veta vilken hälft det är. Detta är en gammal sanning för traditionell marknadsföring.
Många företag har säkert gjort några satsningar i sociala medier, men vet egentligen inte vad det gav för effekt. Det bästa skulle kunna vara att mäta insats och jämföra med effekten på försäljningen. Men som med all marknadsföring är det svårt att påvisa en direkt påverkan på försäljningen.
Använd befintliga mätetal i Google Analytics
Vi har en tanke om att helt enkelt kunna använda några av de mätetal som finns i Google Analytics för att mäta förändringen av kvaliteten på era besökare på webbplatserna. Om ni över tid följer bounce rate, antal sidvisningar per besök och tid på webbplatsen per besök, så kan ni få en bild av kvaliteten på era besökare. Ni kan också följa förändringen i volym på den hänvisade trafiken från exempelvis Facebook, YouTube och Twitter. Detta tillsammans med att ni noterar era egna aktiviteter, dvs antal bloggartiklar, Facebook-updates, Tweets, etc., gör att ni kan påvisa värdet av era satsningar i sociala medier.
Marknadsföring i sociala medier är en organisatorisk utmaning
Undersökningen som vi hänvisar till här ovan visar också på en annan effekt som vi ofta möter i vårt strategi-arbete med kunderna. Det är att marknadsföringen i sociala medier även berör organisatoriska frågor som att 37 % kommer att satsa på intern utbildning i sociala medier och 34% anger att de kommer att satsa på att hitta en organisatorisk modell för att hantera sociala medier.
Har du några tankar kring detta får du gärna kommentera nedan eller på Facebook.com/erikekholm!