Målande webbstatistik med enkel översikt

Google Analytics “äger” verkligen när det gäller att hålla koll på statistiken för sina webbplatser. Det finns varianter och konkurrerande verktyg, men inga når riktigt upp till samma nivå. Speciellt om vi pratar om detaljnivå och hur djupt man kan grotta ned sig i statistiken.

Google Analytics kan vara tungrott om man inte är van gränssnittet och förstår sig på hur man tolkar statistik. Men resultatmätning är otroligt viktigt, speciellt i samband med en nylansering av en webbplats eller kampanj via Twitter och Facebook etc.

Vi hjälper företag med Google Analytics

Som en del av vårt dagliga arbete hjälper vi även företag med att komma igång med Google Analytics av just denna anledning. Vi konfigurerar kontot så att det visar just den nödvändiga informationen som är mest intressant att följa. Detta presenteras snyggt och propert på en samlingssida, sk. “Dashboard”. Vi ställer även in så att snygga PDF-rapporter med statistik skickas ut per automatik vid specifika tillfällen (varje dag, en gång i veckan/månaden etc.) till utvalda mailadresser. På det viset slipper du som kund logga in varje dag/vecka för att kolla statistiken – Den kommer till dig! 🙂

Google Analytics Light

Vill man bara få en snabb inblick i hur många som besöker sidan och som även fortsätter att navigera sig vidare i sidstrukturen (eller hoppar av), så kan man prova den relativt nya tjänsten: mixpanel flow

Mixpanel låter dig få en snabb överblick av hur besökaren har agerat. Allt presenteras i en enkel trädstruktur med olika cirklar som indikerar in- och uttrafik från din webbplats sidor. Snyggt & enkelt är ledorden.

Mixpanel är helt klart värt att kolla in för dig som känner att du vill få en snabb inblick i hur dina besökare navigerar på din webbplats.

Hjälp med statistik?

Behöver ditt företag hjälp med att komma igång med mätning och analys av statistik för er webbplats?
Kontakta mig eller någon av mina medarbetare för mer information.

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *