Magnus är ny copywriter på Skapa!

Skapateamet har fått tillökning på copyfronten. Efter flera år som copywriter i detaljhandeln, konstvärlden och teknikkonsultbranschen ser Magnus fram emot att ta sig an nya, intressanta uppdrag hos oss.

Hej Magnus, och välkommen till Skapa! Först en sportfråga: Hur känns det?

Spännande och utmanande, och det är en svårslagen kombination. Jag tenderar att vara nyfiken på det mesta, för det mesta, och en av de saker som fick mig att över huvud taget bli copywriter är att yrket innebär att man får sätta sig in i, och skriva om, allt möjligt. På Skapa är det verkligen så, och det gillar jag skarpt. Vissa ämnen är lättare, andra mer krävande, men just kombinationen av olika slags skrivuppdrag – för olika kunder, verksamma inom olika branscher – är väldigt stimulerande. Jag älskar att skriva, så det känns kanon att också ha det som sitt jobb.

Allt fler företag använder sig av content marketing, vad tror du det beror på?

Många företag har mycket att berätta – om sina produkter, tjänster, medarbetare, sitt miljöarbete, med mera – och upplever troligen content marketing som ett bra sätt att dels nå sina befintliga kunder, dels attrahera nya. Behovet av bra innehåll har aldrig varit större, och för att få (och behålla) kundens uppmärksamhet behöver man vara intressant och relevant, i de rätta kanalerna. Man behöver ha koll på sina målgrupper, och förstå vad de har för frågor och intressen. Att content marketing blir allt vanligare beror troligen också på att företagen ser att det fungerar, passar deras verksamhet och att de kan vända sig till byråer som Skapa när de behöver hjälp med uppslag, innehåll, publicering, med mera.

Vad gjorde du innan du kom till Skapa?

Jag har tidigare jobbat med marknadsföring och kommunikation i väldigt olika sammanhang, och gentemot många olika slags kunder och marknader. Från ICA-handlare och VVS-ingenjörer till studenter, tårtbagare och gallerister, för att nämna några. Alla vill nå fram med sina budskap och är måna om att hitta ett språk som dels är tilltalande för kunden, dels känns genuint från avsändarens sida. Det är inte alltid en enkel balansgång, men det är en mycket intressant process att jobba med och det är inte meningen att det ska vara alltför enkelt heller. En text mår nästan alltid bäst av att man brottas lite, ibland mycket, med den.

Vad gör du när du inte gör research, genomför intervjuer, skriver artiklar eller uppdaterar kundernas sociala medier?

Det blir en hel del skrivande och läsande även på fritiden faktiskt. I det senare fallet alltifrån reportageböcker och skräckromaner till film- och inredningstidningar. Sedan tycker jag väldigt mycket om att resa, så jag planerar nog mer eller mindre ständigt inför nästa äventyr, stort som smått. Annars tycker jag mest om att umgås med roligt folk, vara ute i naturen – allra helst vid havet – eller bara ta det lugnt framför någon bra film.

Tack för pratstunden Magnus, och återigen välkommen hit till oss!

Är du nyfiken på content marketing, och på hur vi på Skapa kan hjälpa dig? Kontakta oss, så berättar vi mer!

  • Copywriter

Jag är övertygad om att väl valda ord kan påverka mycket till det bättre. Ord som skapar engagemang, förståelse och handling hos den som läser. Som copywriter hjälper jag er att skapa innehåll med eran röst, med budskap som möter målgruppens behov och gör nytta- både för er och för era kunder.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *