“Open Source” och “gratisverktyg” är vanligt förekommande termer när det skall snackas webbplats. Kunderna är medvetna och många ställer krav på låga priser och gratisverktyg på webben idag. Naturligtvis är det en utveckling som inte kan drivas i all evighet. Någon måste få betalt för att producera i slutändan. På något sätt. Men just nu så länge så sätter opern source verktyg som Drupal och WordPress tryck på etablerade CMS som inte är gratis.
Ett av de verktyg som tar allt mer mark bland företag är WordPress. Det är fritt, webbplatserna blir snygga och det är vänligt mot användaren och Google. Det finns även många andra fria, bra och lättanvända verktyg för markandsföring på webben, inklusive sociala medier. Men det är inte där vi skall ha vår utgångspunkt när vi väljer verktyg, det är i kommunikationen. Ändå är ofta verktyget förutsättningen för hela produktionen, oavsett om det är traditionellt CMS eller open source. Å andra sidan: allt oftare väljer våra kunder gratisverktyg för att kunna lägga större resurser på genomarbetad strategi, kreativt tänk och produktion och den långsiktiga skötseln av webbplatsen och sociala medier. Det är positivt!
Ett företag som på ett snyggt sätt valt att bemöta “gratistänket” och konkurrensen från open source är Mindroute och deras CMS lemoon. Även lemoon är lättanvänt och har riktigt bra funktionalitet med bra stöd för sociala medier. Numera kan du ladda hem det gratis och börja bygga din egen webbplats. Du betalar i stället för service, uppgraderingar och driften av webbplatsen. De väljer alltså att bana lite nya vägar för affärsmodeller när det gäller etablerade CMS-verktyg.
Hur tror du att utvecklingen ser ut framöver? Kommer fler att följa i spåren av gratissläppet av lemoon? Vilka av de befintliga open source-verktygen blir vinnarna? Vilka tappar? Varför?
Testa gärna lemoon genom att ladda ner det på https://www.lemoon.se/. Där skriver även Rickard Hansson om varför lemoon är gratis.