Det haglar nya forum på nätet. Så fort det ena fått fäste så kommer ett nytt och slår undan fötterna på användarna… eller? Några stycken sociala media (forum, bloggar, mikrobloggar, communities) har fått ordentligt fäste både i Sverige och utomlands och är här för att stanna på. Facebook har exempelvis fler användare än vad det finns japaner, Twitter har fått fäste bland svenska företag och Familjeliv.se växte med över 70% det senaste året.
Trots övertygande statistik och fakta värjer sig många företag från att använda sociala media i sin kommunikation. Det finns många orsaker men några som ofta framförs är att det är svårt att bevaka varumärket i sociala media samt avsaknad av strategi. För naturligtvis räcker inte en drivande person och en enkel guide i ett par steg för att komma igång med sociala media, men det kan starta en process som är helt nödvändig.
Sociala media föder varandra och ditt företag – syns du på Google och YouTube drar du trafik till din webbplats. Din blogg kan locka till kommunikation, kommentarer och trafik till din sida på YouTube och till din produktvisning och kontaktinfo. Allt hänger samman…
Själv är inte alltid bäste dräng (ta hjälp!)
Sociala media inte är ännu en kanal i raden för din marknadsföring, det är en helt NY kanal som kräver sin kompetens och sitt eget mål. Det går inte att kommunicera i nya kanaler på traditionellt sätt, helt enkelt. Somligt kan du självklart komma igång med utan att din byrå, men i långa loppet kan det behövas stöd för att reda ut djungeln och ge dig en ordentlig och tydlig skjuts framåt.
Börja med att lyfta din webbplats. Fundera över om den är tillräckligt bra och användarvänlig. Den är till för din besökare och er kommunikation och kraven från besökaren har ändrats drastiskt över åren och det räcker inte längre med kontaktinformation.
Genomlys din nuvarande webbnärvaro – lyssna först, gör sedan.
Ditt företag lämnar avtryck på webben, antingen du vill det eller inte. Se till att det blir din fördel i stället för en nackdel. Leta upp de forum där ditt förekommer och börja bevaka dem och deltag aktivt. Lämna positiva och konstruktiva svar, kommentarer etc i ditt eget namn och företag. Transparens är ett nyckelord!
Bevaka ditt företag genom RSS-flöden, gör sökningar på Google, eller använd gratisverktyg för att lyssna av dina målgrupper exempelvis knuff.se, bloggkartan.se, bloggportalen.se, bloggar.se, bloggkatalogen.se och intressant.se och blogpulse.com.
Gör en strategi!
Nu kanske du börjar ha koll på vad som händer på webben? Men hur skall du göra för att delta? Det bästa och mest långsiktiga är att skapa en heltäckande webbstrategi som också innehåller plan över hur du skall arbeta med sociala media. I strategin skall Twitter och andra nya verktyg för kommunikation finnas med.
Ta hjälp inom detta område – en bra webbyrå har ofta lång erfarenhet av ovanstående och vet lite om hur andra företag arbetar och kan ge dig bra råd.