Visst skulle det vara skönt som säljare att slippa tänka på alla de kalla samtal som du borde ha gjort – men som du har hittat på tusen ursäkter för att slippa göra. Eller är det bara jag som känner så?
Inga fler kalla samtal – det är faktiskt sant med Social Selling!
Men vad är Social Selling? Det är när du kombinerar din säljförmåga med ditt existerande nätverk och kapaciteten med sociala medier. Du arbetar genom att dra nytta av ditt nätverk och kommunicera på ett personligt och förtroendeingivande sätt. Du åstadkommer mer, men med mindre arbetsinsats. Det låter nästan för bra för att vara sant, eller hur?
LinkedIn är oftast bäst
Rent tekniskt sett, är oftast LinkedIn det bästa verktyget för Social Selling. Speciellt inom business-to-business är LinkedIn bra att använda eftersom kontakterna du tar, blir naturligt kopplade till din yrkesroll och ditt företag. Du etablerar nya kontakter och sköter om dina befintliga kontakter baserat på att du delar med dig av relevant innehåll som dina mottagare upplever som berikande och intressant. De företag som redan idag arbetar aktivt med Content Marketing, har en klar fördel. Läs gärna mer om vårt tänk om Content Marketing.
Dina säljare kommer att älska Social Selling
Om du arbetar med en säljkår eller med återförsäljare, så kommer de att jubla när du förklarar upplägget för dem. Social Selling löser exempelvis mycket av problemet med att regelbundet sköta om sina leads under långa säljprocesser.
Du som har varit med som säljare länge kanske känner dig luttrad och vet att nya säljstrategier kommer och går hela tiden. Det som är spännande med Social Selling, är att spelplanen förändras snabbt och tidigare säljstrategier kanske inte fungerar längre i det nya landskapet. Då är det viktigt att revidera strategierna och anpassa sig till det nya. Den som är snabbfotad och tidigt ger sig in i Social Selling, lär sig nya och bra sätt att använda det i sin bransch och kan då få konkurrensfördelar jämfört med sina långsammare konkurrenter.
Några framgångsfaktorer för Social Selling är:
- Dela bara sådant material som dina kunder och leads upplever som inspirerande och matnyttigt – bli aldrig reklamig eller “säljande”
- Sätt upp mål, mät mot dem och använd dem för att motivera dig själv och dina säljande kolleger
- Bygg ditt personliga varumärke genom att ha din profil i ordning med ett snyggt foto på dig själv och övrig profilinformation uppdaterad
Detta var första delen i en serie artiklar om Social Selling. I nästa avsnitt av Social Selling ska vi gå in lite mer i detalj på hur man praktiskt kan använda LinkedIn för att arbeta med Social Selling.
Om du i väntan på nästa del i artikelserien har några frågor kring Social Selling får du gärna ta kontakt med mig på erik.ekholm@skapa.se eller 0705532132.