Vår övertygelse om att webben som forum för annonsering, interaktion och informationskanal blir allt mer attraktiv för annonsköparna besannas. Detta visar en alldeles färsk undersökning från Institutet för reklam och mediestatistik. Bland annat pekar den senaste rapporten på att medan andelen investeringar i övriga mediekanaler stagnerar jämfört med webben. Det pekar på att annonsörerna nu börjat utvärderingen av de senaste årens marknadsföring och ser att varje investerad krona ger mer tillbaka på webben.
Ännu så länge har inte webben den största kakan av investeringarna, men den ökar stadigt i konkurrens med TV, radio och tryckta media etc. Under 2008 tror man att 14,8% procent kommer att investeras på webbmarknadsföring. Under 2009 ökar den andelen till 16,8%. Det framgår dock inte av det jag kunnat läsa mig till hurvida intern kommunikation räknas in i dessa gjorda investeringar – ett väl så viktigt område på större företag, som i många fall inte får den effektivisering och modernisering som den behöver och förtjänar.
En längre artikel om denna spännande rapportering finns bland annat på Internetworld.se och på IRM.se (där hela rapporten finns att köpa).