Jag håller som bäst på att smälta morgonens seminarium om PR i sociala media hos Cohn & Wolfe här i Göteborg. Av besökarantalet att döma är behovet av information kring sociala media enormt. Vad gör man? Hur? Vem skall göra? Seminariet var bra med flera intressanta exempel som det numera klassiska misstaget av Assa, samt Max Hamburgerrestaurangers PR-kampanj i Stockholm. Men kanske det finns en ännu tydligare bild att visa kring det sociala nätet med din webbplats i centrum?
Jag tycker att Cohn & Wolfes modell att arbeta lyssna-delta-agera verkar rimligt enkel och effektiv för de flesta företag som tar sina första stapplande steg mot att synas på webben. Så varför inte testa den modellen?
Steg ett. Varje företag bör lyssna på vad som sägs på webben och reda ut var målgrupperna befinner sig. Är det på Facebook? Twitter? Bloggarna? Prisjakt? Finns dina målgrupper där du trodde? De gratisverktyg som finns för att följa konversationer och varumärken på webben är mycket bra. Testa exempelvis knuff.se, Twingly och blogsearch.Google.se.
Steg två är att kartlägga de viktiga bloggarna och forumen för ditt företag och varumärke och sedan följa dem. Vad sägs? Hur? Finns det missuppfattningar? Var uthållig i din bevakning, för de flesta produkter och varumärken förekommer inte varje dag, men det kan vara nog så viktigt att snappa upp det som sägs.
Det naturliga steg tre är att själv delta i samtalet. Ett bra sätt, som också diskuterades i morse, är att själv kommentera och länka i bloggarna. Naturligtvis helt öppet med namn, titel och företag. Transparens är nyckelordet! Vänd kritik till information och problemlösning. Tacka för beröm. Be bloggen att kontakta dig.
Kanske kan följande lista hjälpa er vidare i processen?
- Ta hjälp av proffs för vägledning och stöd.
- Utse ambassadörer som följer och representerar ert företag på webben! Välj ut dem som brinner för er produkt/märke/tjänst.
- Vad skall vi säga? vad skall vi inte säga? Glöm inte att vara personlig! Ta hjälp för att lära dig mer om hur man skriver på webben, det är en konst i sig.
- Vilka bloggar skall vi följa och kommentera? Finns det fler sociala forum där vi skall synas.
- Se till att er blogg, ert forum eller Twitterkonto följer er grafiska profil och har tydliga länkar till företagswebben. Allt skall se lika proffsigt ut som övrig företagskommunikation.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=D3qltEtl7H8[/youtube]
Glöm inte webbplatsen!
Oftast väljer företag att börja med att blogga – och varför inte? Men glöm ändå inte bort att ni skall ha en väl fungerande webbplats som håller samman bloggen och ert sociala nät. Webbplatsen skall vara kundorienterad och lösa besökarens problem och frågor. Bjud på rikligt med information och kontaktuppgifter, bilder, video och länkar som besökaren kan använda i sin blogg/webbplats.
För de företag som vågar gå vidare och tänka nytt på webben finns det mark att vinna. Våga vara först och bli en auktoritet i din bransch!
För er som vill veta mer så genomför vi återigen ett av våra populära trendseminarier i Maj, tid och datum är ännu inte bestämt. Vill bli inbjuden så kommentera gärna detta inlägget! Följ gärna Skapas vardag på www.twitter.com/skapaab
Hej!
Kul att du gillade frukostföreläsningen! Det är absolut relevant att också skapa en bild med den egna webbplatsen i centrum.
Men det finns ett pedagogiskt problem med en sådan bild, nämligen att man lätt blir aktivitetsfokuserad istället för att lägga en strategisk grund och fundera kring vad man vill uppnå med sina kommunikationsinsatser. På den korta tid som fanns till förfogande ville jag verkligen trycka på att man ska göra saker i rätt ordning: lyssna-påverka-delta var orden jag använde.
Tack för kommentaren Sven! Mycket relevant synpunkt.