IDG:s Internetworld intervjuar Erik Ekholm om YouTube

I senast numret (nr7) av tidningen Internetworld från IDG intervjuas jag av deras journalist Lisa Bjerre angående hur man bäst kan använda YouTube i sin marknadsföring.

Läs gärna artikeln i pappersutgåvan sidan 30 (jag återkommer med en länk när IDG har lagt ut artikeln på webben).

Här är en kort resumé av artikeln:

Många företag har av olika anledningar fortfarande inte insett styrkan med att använda YouTube i sin marknadskommunikation. Det är en fantastiskt kraftfull plattform, som dessutom är gratis. Att den sedan har tydliga sociala funktioner, statistikverktyg, kopplingar till andra verktyg, etc., gör ju inte saken sämre. Google låter sig också påverkas mycket av textmaterialet som skrivs in och som relaterar till texterna på sidan där video-filmerna bäddas in.

Sedan är ju YouTube världens nästa största sökmotor i sig själv, vilket gör att det finns all anledning att ha relevant material där.

Som företag bör man analysera vilka filmer som kan vara aktuella att publicera. Ofta finns ett arkiv med filmer. Man bör överväga på vilket sätt man vill använda YouTube. Rena reklamfilmer som är gjorda för visning på TV fungerar ofta inte så bra på YouTube. Om man har möjlighet att skapa något som är överraskande, spektakulärt eller liknande och få en viral spridning av filmen, så är det fantastiskt bra. Filmer som löser kundernas problem och som avlastar den egna support- eller serviceorganisationen, kan ofta ge väldigt positiva effekter. Presumtiva kunder ser vilken fin support som finns, eller hur enkla produkterna är att använda och göra service på, och de kommer då ett steg längre i sin köpprocess.

Lisa frågade mig om några exempel på bra YouTube-marknadsföring. Jag nämnde dessa tre:

Blendtecs “Will it blend?”

www.youtube.com/blendtec

Blendtec har sjudubblat försäljningen sedan de startade YouTube-kampanjen 2006

Volkswagens “Rolighetsteorin”

www.youtube.com/rolighetsteorin

En kampanj med mycket humor och värme. Sedan intervjun har den dessutom vunnit prestigefulla priser i den internationella reklamtävlingen Cannes Lion.

ABB Robotstudio – Featuring Real Customers

www.youtube.com/robotstudio

ABB Robotics är ett internationellt industriföretag som vi tidigt hjälpte att satsa på att integrera video i sin marknadskommunikation med hjälp av YouTube.

YouTubes roll i marknadsföringen

Hur ser du på YouTubes roll I marknadsföringen? Kommentera gärna här nedan!

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *